ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustru rymd till Danmark  (läst 279 gånger)

2022-01-11, 13:02
läst 279 gånger

Utloggad Alexander Ragnvaldsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 13:23
    • Visa profil
Hej,
En av mina anor rymde från sin make och återvände 5 år senare till grannsocknen där hon kort efter gifte om sig. Enligt ett brev skickat till Lunds domkapitel från kyrkoherden i Sjörup ska denne anmoder till mig ha befunnit sig i Danmark då hon var på flykt.

Min fråga är om det överhuvudtaget är möjligt att spåra henne under tiden i Danmark? Nu vet jag heller inte var i Danmark hon befunnit sig, men med tanke på avstånden så är väl Köpenhamn eller Bornholm troligast. Ska också tillägga att detta skedde på slutet av 1700-talet.

2022-01-15, 17:55
Svar #1

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:23
    • Visa profil
Der er folketællinger i 1787 og 1801 i Danmark, men der eksisterer ikke husforhør som i Sverige.

Hvis personen har befundet sig i Danmark MELLEM disse folketællinger skal man være meget heldig at finde nogle spor efter dem.
f.eks hvis fadder til et barns dåb eller kriminelle forhold.....

Hvad er navnet på din ane og hvilket præcist tidsrum var vedkommende i Danmark?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna