ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: läshjälp i bouppteckning  (läst 308 gånger)

2022-01-10, 11:44
läst 308 gånger

Utloggad Carl Axel Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Jag har en gammal anförvant Börge Andersson som föddes i februari 1715 i kyrkobyn i Frillesås och dog 22 juli 1771, också i Frillesås kyrkoby.
Bouppteckning gjordes 23 april året därpå. Den finns i Fjäre häradsrätts bouppteckningar för 1775-1779 sidan 1191.
Sidkoden i arkiv digital för det är följande: v156490.b636.s1191
På första och sista sidan i bou nämns två bröder som jag inte vet så mycket  om; Bengt Andersson och Anders Andersson.
Anders och Bengts hemvist står angivet efter deras namn men jag lyckas inte läsa dem så säkert att jag kan koppla ihop det med någon gård i omgivningarna som jag känner till.
Någon annan som lyckas bättre?
Vänliga hälsningar Carl Axel Karlsson (ursprung från Frillesås)

2022-01-10, 12:02
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders Andersson är från Klämman, och Bengt Andersson är från Harestorp.

Det finns ett Harestorp i Ölmevalla socken.

Det finns ingen gård som heter Klämman, d.v.s. det är inget formellt jordeboksnamn. Men bland många halländska Klämma(n) i Ortnamnsarkivet finns bl.a. en "hemmansdel" under Harestorp, så då är det väl hyfsat sannolikt att det är det.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-11, 08:42
Svar #2

Utloggad Carl Axel Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 17:22
    • Visa profil
Tack Jörgen för ett sakkunnigt svar!
Lokalisationerna stämde helt och hållet med personerna och husförhörslängderna.
hälsn

Carl Axel Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna