ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldathustrun Lisa Olofsdotter född i Bodbyn 5 Burträsk  (läst 457 gånger)

2022-01-04, 20:39
läst 457 gånger

Utloggad Sven-Göran Lindmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 21:34
    • Visa profil
Lisa (Elisabeth) var gift med soldaten/bonden Johan Eriksson 1753-1789 född i Medle Skellefteå lfs och död i Nyland södra Finland. Johan mönstrade in i rote 62 Norberg för Långträsk- Kattisträsk Skellefteå lfs. De bodde i Långträsk vid Johans bortgång och hade tillsammans minst 6 barn. Det verkar också som att Lisa varit gift eller haft en relation med en Isac Larsson f.1754 i Bodbyn 7, Burträsk fs med barn som resultat. Då det yngsta barnet var fött samma år som Johans död undrar jag om hon återvände till hembyn i Burträsk fs eller gifte om sig kanske med den nya soldaten i torpet. Hon blev ju tvungen att lämna soldattorpet efter Johans död. Det äldsta barnet, en dotter var 13 år vid Johans död.

2022-01-05, 08:09
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Lisa Olofsdotter kom från Vallen 5 i Lövånger sn (Skellefteå lfs AI:3b sida 604). Hon föddes den 3/9 1751, och var dotter till komminister Olof Örnbergs äldre halvsyster från Luleå stad. Jämför med tabell 8 i en av mina kartläggningar i tråden om släkten Blix:
 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=65271.msg1589442#msg1589442
 
Mig veterligen fick Lisa åtta barn, och hon gifte aldrig om sig. Lisa var bosatt i Åselet i Piteå lfs från 1803, och flyttade vidare till Luleå med attest 15/12 1813 (AI:4a sida 138). Hennes måg Nils Jakobsson flyttade med sin familj 16/7 1814 till Bäck 8 i Skellefteå lfs (AI:5d sida 270).
 
Någon som har senaste versionen av “Sveriges dödbok” får kanske med lätthet upp Lisas dödsdatum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna