ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Rosengarten sökes!  (läst 598 gånger)

2022-01-02, 17:17
läst 598 gånger

Utloggad Hans Rosengardten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-09-27, 14:42
    • Visa profil
Soldat sökes
Hej!
Jag har i min släktforskning funnit en anfader som enligt uppgift är född i Kristiania i Norge år 1783 eller 1785. Jag har inte lyckats finna några uppgifter om honom i de norska kyrkböckerna, inte heller i några militära rullor.
Han verkar dock ha tjänstgjort i såväl den norska, danska, svenska samt österrikiska krigsmakten i början på 1800-talet. Hans namn är Carl Johan Fredrik Rosengarten och han och hans hustru, Doris Hoppen, fick en son 1819 då de verkar ha befunnit sig i Faaborg, på Fyn i Danmark. Därefter flyttade de till Landskrona i Sverige och han tog värvning i ett svenskt regemente. Efter det har jag en god bild av familjens öde men saknar all information om dem från Norge och Danmark.
Jag undrar om ni kan ge mig tips om var jag kan hitta mer fakta om dem.

Tacksam för all hjälp!
Med vänliga hälsningar
Hans Rosengardten

2022-01-03, 02:27
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1536
  • Senast inloggad: 2024-06-10, 19:38
    • Visa profil
Sonen är född 1814 i Sulfeld som skulle kunna vara Sülfeld strax utanför dagens Hamburg i Holstein - dåvarande danskt.

Kan han ha deserterat danska armén? Därefter tjänst i preussisk/österrikisk tjänst?

Danska militära källor 1810-1814 finns något där?

/Paul


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna