ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henning Anton 1837-02-26  (läst 253 gånger)

2021-12-30, 15:50
läst 253 gånger

Utloggad Johannes Sydling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-12-30, 17:57
    • Visa profil
Halloj släktforskare!
Skulle behöva hjälp med att identifiera Henning Anton (Jonassons) biologiska föräldrar. Han dyker upp som fosterbarn i Valla Socken hos fam. Andersson (Valla (O) AI:28 (1838-1840) Bild: 79 Sida: 145). Har lyckats spåra honom till Klädesholmens födelsebok 1837 (Klädesholmen (O) C:2 (1822-1861) Bild: 18 Sida: 29), men där nämns fadern som okänd och modern som A. Ekerot, om jag tolkat texten rätt. Jag hittar tyvärr ingen A. Ekerot i hfl eller på nationell nivå. Enligt en gammal släkthistoria är han en adlig oäkting med en koppling till Skottorp Slott, men är osäker om detta stämmer. Är det någon som har tips eller kan hjälpa mig att gå vidare, har fastnat :-[.

Johannes

2021-12-30, 15:59
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står "A. Ekerot fr. Skara".

Hon var alltså inte skriven på Kläsholmen. Och prästen visste tydligen inte heller så mycket om henne, eftersom det bara står en ungefärlig ålder, "vid 40 år".
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna