ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramkvilla (F) C:3 (1757-1803) Bild 189 / sid 385 (AID: v35905.b189.s385, NAD: SE/VALA/00299)  (läst 343 gånger)

2021-12-23, 14:06
läst 343 gånger

Utloggad Lennart Bundy

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 20:10
    • Visa profil
    • bundys.se

2021-12-23, 15:26
Svar #1

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej, jag får det till:

"den 16 Novembris dödde, och den 28 ejusdem begrofs gamle mannen Daniel Månsson ifrån Ramquilla Södregård, född 1699. Fadren Måns Bengtsson, modren hustru Maria Persdotter. Döpt. Warit gift wid 50 år med nu Enkan Ingrid Persdotter, som födt honom 6 barn, 4 Söner, 2 döttrar, hwaraf 3 Söner åtminstone lefwa, och 1 dotter, gifte alla. Twänne Söner i Carlscrona boende, den ene Köpman, och kallar sig Runbom; den andre Skräddare, Wetterling.
Mannen kunnat wäl läsa i bok, Vita Communis*.
Dödde i Hufvud= och Bröstsjuka. Benen swullnade på slutet. Bespisades med herrens heliga nattward på Sotesängen. Pastor besökte honom, under husförhörstiden, förmanandes till bättring och ståndaktighet i [-]. Lefwat wid 74 år."
* Vita Communis, latin, ungefär: det gemensamma livet.

Du kan finna mer om Daniel Månssons föräldrar i min databas: https://minaanor.com/databasen/
Om du är intresserad av andra avskrifter ur Ramkvilla dödbok finns de på samma hemsida under /Avskrifter/.

mvh Thomas

2021-12-23, 16:37
Svar #2

Utloggad Lennart Bundy

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 20:10
    • Visa profil
    • bundys.se
Hej Thomas och hjärtligt tack för hjälpen. Vilken guldgruva din databas är! Jag har anor med namn Wetter, Wetterling och Wetterlind och ingången i detta fall var Jonas Wetterling i Karlskrona och Ramkvilla visste jag inte fanns förrän i förrgår. Får många mail från MyHeritage och då fick jag 10 träffar på Jonas W och i en av dem stod födelsedatum och plats så då började jag på Ramkvilla.
Både i husförhörslängder och din databas står att Måns Bengtssons hustru heter Maria Håkansdotter men i Daniel M:s dörnotis står Maria Persdotter. Tror du man kan utgå från att hennes efternamn blivit fel i dödsnotisen?
Jag kommer med stort intresse att kolla vidare i din databas!
Vänliga Julhälsningar från Limhamn/Lennart

2021-12-23, 22:10
Svar #3

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej Lennart,
Jag är rätt säker på att moderns efternamn blivit fel i dödboken, det är inte så ovanligt.
Han är med i Ramkvillas födelsebok:
1699:10 Barnet Daniel Månsson från Ramkvilla, Ramkvilla (F)
Döpt 1699-10-29
Föräldrar Måns Bengtsson och Maria Håkansdotter
Källa: Ramkvilla (F) C:1 (1688-1708) Bild 16 / sid 27
På samma hemsida, under avskrift och register, finns detta i Ramkvillas födelseregister.

Jag är intresserad av sönerna i Karlskrona, om du vill du kan skicka lite om dem vid tillfälle (harshult1711@gmail.com).
Roligt att hemsidan varit till nytta!
mvh Thomas 

2021-12-24, 09:10
Svar #4

Utloggad Lennart Bundy

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 20:10
    • Visa profil
    • bundys.se
Hej igen Thomas,
Svarar här också med tanke på eventuellt ytterligare intressenter.


Håller med om antagandet att moderns efternamn blivit fel i dödboken.


Beträffande Wetterlind och Karlskrona finns lite på min webb www.bundys.se.


God Jul och hälsningar
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna