ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges Befolkning 1970 jämfört med MrKoll  (läst 673 gånger)

2021-12-11, 13:05
läst 673 gånger

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Jag har flera gånger getts olika besked om adresser på webbsajten MrKoll jämfört med adresser i Sveriges Befolkning 1970. Jag är brydd över vilken källa som jag ska ge mest tyngd och det vore intressant att höra era tankar.

Ett exempel är ett par som gifte sig 9/12 1961. Paret står listade på adress 1 i Örebro i Sveriges Befolkning 1970. Paret står listade på adress 2 i Sveriges Befolkning 1990. Men enligt MrKoll skrevs paret på adress 2 redan 9/1 1962. (Adress 1 är ett gatunamn som fortfarande används, så i det här fallet är det inte en adress som bytt namn.)

Jag får ju intrycket att datumet på MrKoll sammanfaller i tiden väldigt bra med att ett nygift par flyttade ihop i en ny bostad. Som jag förstått det importerar webbsajten uppgifter direkt från folkbokföringen, vilket väl borde ge ytterligare tyngd åt den källan. Men jag vet egentligen inte vilken av källorna som är mest trovärdig.

2021-12-11, 23:59
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
CD-skivan visar var personer var skrivna i november 1970.
Sören Axelsson

2021-12-12, 21:43
Svar #2

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Jag blir lite skeptisk till "MRkoll", då jag nyss kollade mig själv.
Det står att de uppdaterar telefonnummer dagligen.
Mitt fasta nummer står där, trots att det är mer än ett år sedan jag avslutade det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna