ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Henriksdotter från Råneå gift till Ersnäs/Antnäs 1741  (läst 315 gånger)

2021-12-10, 20:17
läst 315 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Jag undrar vem Anna var.


Anna Henriksdotter gifter sig den 19 Okt 1741 i Luleå domkyrka med Johan Jönsson från Ersnäs.
Den enda uppgift som lämnas om henne är att hon är från Råneå. Året efter flyttar de till Antnäs 14' och där föds dottern Anna Johansdotter 3 Sep 1742. Anna Henriksdotter dör i Antnäs den 10 Maj 1784, 68 år gammal. Hon är alltså född cirka 1716 vilket stämmer hyggligt med åldersuppgifter i husförhörslängderna.


Av uppgifter jag funnit på nätet, liksom i en äldre, inte särskilt tillförlitlig, släktutredning som gjorts i min släkt, skulle hon vara född 1715 och dotter till Henrik Olovsson i Degersel. Men Henrik Olovsson kan omöjligen haft en dotter född 1715 eller senare. I HfL A2 för åren 1730- 1740 finns ingen Anna hos honom.


Men jag hittar ingen alternativ far heller. Henrik Persson i Böle hade t.ex. inte heller någon dotter Anna.


Jag misstänker att årtalet 1715 är godtyckligt valt för att passa in med det faktum att det finns en lucka i födelseboken då. Och då dyker det upp en kandidat. Henrik Olovsson och Brita Knutsdotter i Degersel fick faktiskt en dotter Anna, men redan den 16 Januari 1711. Är det hon?


Dopvittnen brukar ni ropa. Jo, jag har kollat, men hittar inga ledtrådar. När Anna Johansdotter föds är dopvittnena rådmannen Arendt Renmarck och hans hustru Catharina Hahn, Erik Orre och jungfru Anna Hahn, vlket jag antagit vara dottern till Rudolf Hahn som var gift med en Orre. Alla är från Luleå stad, och den enda kopplingen till Råneå jag funnit är att familjen Orre ursprungligen kommit från Orrbyn, men det var decennier tidigare. Några fler barn fick inte Anna Henriksdotter, och när hennes första barnbarn Brita föds är det åter mest folk från Luleå stad som är vittnen.


Barnens namn ger dock lite stöd för teorin. Anna Johansdotters barn hette bl.a. Brita, Anders, Johan och Olof. Men det säger lite för lite. Hennes makes föräldrar hette Olof och Brita. Inga Knut eller ens en Henrik t.ex. bland barnen.


Om det är rätt att Anna är född redan 1711 så kan det förklara varför hon inte syns i husförhörslängderna från 1730 och framåt. Då är hon tillräckligt gammal redan 1730 för att tjäna som piga någon annanstans. Men frånvaron av bevis contra är inget bevis. Är det rätt Anna? Hur skulle ni resonera?




2021-12-11, 20:36
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:42
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Det verkar endast finnas två familjer där fadern hette Henrik och barn föddes under 1710-talet i Råneå socken: Henrik Olofsson och Brita Knutsdotter i Rörträsk, Degersel samt Henrik Persson och Gertrud Olofsdotter i Böle. Den senare familjen fick en dotter Anna född 1731-07-12. Om uppgiften i vigselnotisen 1741-10-19 i Luleå stad stämmer att Johan Jönssons hustru Anna Henriksdotter kom från Råneå, så verkar det inte finnas någon annan kandidat än Henrik Olofssons och Brita Knutsdotters dotter Anna född 1711-06-16. Att Anna Henriksdotter inte fick fler barn efter 1742 kan kanske tyda på att hon var född tidigare än 1715/1716. Jag vet inte om hon är rätt person, men några indicier tyder alltså på det.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-12-12, 19:43
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Tack Leif,
Jag har inte hittat någon anledning att ifrågasätta att hon var från Råneå. Visst skev prästerna fel ibland, men oändligt mycket oftare rätt!
Finns det ingen annan kandidat i Råneå känns det tillräckligt säkert att plita in Henrik Olofsson och Brita Knutsdotter i mitt släktträd. Den enda osäkerheten jag känner är om hon var född 1711, eller var en yngre Anna II till samma föräldrar. Den osäkerheten kan jag leva med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna