ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petronella Svensdotter  (läst 149 gånger)

2021-11-11, 11:27
läst 149 gånger

Utloggad Anders Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 11:40
    • Visa profil
Jag letar efter Petronella Svensdotter född i Sigislaryd Madesjö 1849-05-09 föräldrar Sven Nilsson 1803-1881 och Cajsa Lisa Petersdotter 1808-1865
När jag påträffar henne bor hon i Åby socken Kalmar  och har fått en son Karl August född 1874-12-29 i Kalmar står det.
Hon bor i Åby  AI:16 sid 129 med sonen  under Förteckning inom Åby församling varande personer vilkas vistelseort är okänd vid husförhör 1865
Där står att hon flyttar till Giresta Stockholm 1880
Jag hittar henne i Åby Utflyttarbok BI:3 sid 163 som nr 12  utflyttad 1880-04-17 med tror jag sonen,1 mankön och 1 kvinnokön
Men i Giresta sockens inflyttarförteckningar hittar jag inte varken henne eller sonen hon bara försvinner.
Sonen Karl August som nu fått namnet Fredriksson hittar jag däremot i Åby AI:18 sid 443 Karl August Fredriksson i Örntorp Fattiggård flyttad från tidigare sid 129
Efterhand utvandrar sonen som Ynglingen Karl August Fredriksson till Amerika 1892-04-16 som nr 23 i Åby BI:4 sid 31


Men det är mamma Petronella jag undrar över vart tog hon vägen, hon bara försvinner, sonens vidare öden i Amerika har en släkting Kenneth, till mig där hel koll över och vad han sökt och hittat emigrerade inte hon dit.
Är det någon som kan hitta henne så skulle det vara riktigt roligt att få lämna dom uppgifterna till honom, Petronella är en direkt anmoder till honom på hans mors sida

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna