ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Önnestad (L) AIIa:a (1900-1920) bild 2450 sid 520  (läst 389 gånger)

2021-11-10, 12:03
läst 389 gånger

Utloggad Lars-Eric Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:47
    • Visa profil
Kan jag få hjälp med att tolka vad som står inom det inringade området.

2021-11-10, 13:19
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Lars-Eric!
 
Jag tyder anteckningarna såhär:
 
från fångvårdsstyrelsen afd[elning]. för straffregistret skrifvelse om M. R. Lundberg
d. 2/11 1916, enligt skrifvelsen ha han uppgifvit, att fadren är hem-
mansägare.
Älvsby Norrbotten. Kontorsassistent.
 
Det verkar alltså som att Martin Ragnar Lundberg haft kontakt med fångvårdsstyrelsen 1916, efter att han lämnade Önnestad, och att han då (i samband med något förhör?) har uppgett att hans far var hemmansägare (när han i själva verket var baptistpredikant / söndagsskolemissionär, som det står i den aktuella församlingsboken?).
 
Den nedersta anteckningen i blyerts tycks bara vara ett förtydligande av utflyttningsorten och Martin Ragnars yrke i den nya hemorten (som väl antagligen gjordes sedan man mottagit skrivelsen från Fångvårdsstyrelsen 1916), ett otydligt skrivet ”Elfsby” som alltså ska vara Älvsby i Norrbottens län och kontorsassistent.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-10, 14:07
Svar #2

Utloggad Lars-Eric Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:47
    • Visa profil
Tack för svar.
Har du någon idé om var man kan hitta denna kontakt med fångvårdsstyrelsen. Om jag följer honom i hfl så flyttade han till Älvsby(n) 1914 efter att 1912-1914 varit elev på Bispgårdens skogsskola. Under den tiden var han nog skriven i Ullstorp, Önnestad. Därefter avancerade han stadigt inom Domänverket och blev 1921 kronojägmästare.
//Lars-Eric

2021-11-28, 17:57
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej igen Lars-Eric!
 
Jag har försökt gräva vidare i saken, men den kryptiska anteckningen är verkligen ett mysterium. Som du säger återfinns han ju i Älvsby församlingsbok (AIIa:1c, 1900–1914, sid. 1061) som kontrollassistent (alltså inte kontorsassistent, som jag felaktigt tydde titeln i Önnestads församlingsbok). Han återfinns därefter i Älvsby församlingsbok AIIa:2d (1915–1928), sid. 1537 med anteckningen ”Värnplikt 449 72/1914. Fr. 15. 16.” (värnplikt 1914, frånvarande 1915 och 1916?). Det sägs ingenting i Älvsbyns församlingsböcker om fångvårdsstyrelsen, men jag funderade på om frånvaron från värnplikten 1915 och 1916 kanske var kopplad till anteckningen om fångvårdsstyrelsen.
 
Jag letade därför fram Martin Ragnar Lundberg värnpliktskort, där det framgår att han 1915 var kyrkobokförd i Dorotea (jag antar att man syftar på Älvsbyn?) och att han samma år genomgick rekrytskola, samt att han särskilt utbildades till reservunderbefäl och därmed kunde användas som halvtroppchef i händelse av krig. Titeln på hans yrke eller sysselsättning kunde jag först inte riktigt tyda, utan såg bara att den slutade på ”…vaktare”. Jag tänkte därför att han kanske vaktade arresterade värnpliktiga, vilket skulle förklara anteckningen om fångvårdsstyrelsen – men sedan klurade jag ut att anteckningen måste vara gjorde senare, eftersom hans yrke sägs vara Länsskogvaktare.
 
Tyvärr är jag dåligt bevandrad inom Fångvårdsstyrelsen, och mitt bästa förslag var därför att undersöka Önnestads kyrkoarkivs bilagor på Landsarkivet i Lund / Arkivcentrum Syd. Tyvärr gick detta i stöpet direkt eftersom denna serie (HI, Bilagor till kyrkobokföringen) endast innehåller en enda volym som täcker åren 1744–1914.
 
Annars skulle man ju kunna tänka sig att Fångvårdsstyrelsen först har haft kontakt med pastorsämbetet i Älvsbyn, men där börjar den tidigaste volymen i serie HI (bilagor till kyrkobokföringen) först år 1936 förutom volym nr. 12 som endast sägs innehålla äktenskapsbetyg 1916–1969. Mest aktuell är annars serien J (Skrivelser, resolutioner, utslag, kungörelser m m) i Älvsbyn kyrkoarkiv, men volym 1 i denna serie innehåller endast Skrivelser från K. M:t, Konungens befallningshavande och Domkapitlet 1781–1929, så den är nog irrelevant.
 
Tyvärr lyckas jag inte klura ut om straffregistret (våra dagars belastningsregister) bildar ett eget arkiv, om det fortfarande finns kvar ute hos belastningsregistret eller om det var inkorporerat i Fångvårdsstyrelsen – men i det senare fallet hittade jag en intressant volym på Riksarkivet, nämligen Fångvårdsstyrelsen -1969, 01 Kansli- och kameralbyråerna 1860–1929, där serie AIa (Styrelsens protokoll och koncept till avgångna skrivelser) har en volym 248 som ska innehålla protokoll och brevkoncept från Fångvårdsstyrelsen under november-december 1916. Jag misstänker att avdelningen för straffregistret hade sina ärenden registrerade i denna volym, och då kan det eventuellt finnas någon anteckning eller koncept till brevet rörande Martin Ragnar Lundberg som avsändes den 2 november 1916.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-11-29, 18:09
Svar #4

Utloggad Lars-Eric Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:47
    • Visa profil
Hej Marcus, och tack för ditt engagemang i min fråga.
Först en liten korrigering av mina tidigare data. Martin avslutade sina studier vid Bispgårdens skogsskola  år 1920. Inte 1914 som jag först trott. Men detta har nog inte så stor betydelse i frågan om straffregistret.
En fundering jag har är, om det inte är så, att man gjorde en 'slagning i straffregistret' då han sökte statlig tjänst i Domänverket?
Vid tillfälle ska jag  besöka RA och söka i den volym du pekar på
Hälsningar
Lars-Eric Johansson 

2021-12-27, 10:37
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Lars-Eric!
 
Jag håller tummarna för att det dyker upp något på Riksarkivet, det hade varit kul att få klarhet i den mystiska anteckningen i Önnestads församlingsbok! Och det var ett bra förslag, angående den statliga tjänsten! Detta var ju ändå ganska nära nutid, och det krävdes säkert sådana garantier för att den sökande skulle anses kvalificerad. 
 
Det enda som inte riktigt stämmer är formuleringen om faderns yrke, det är precis som att han intervjuats eller ombetts uppge sina levnadsdata, och sedan har myndigheterna upptäckt att uppgifterna inte riktigt överensstämde vilket alltså meddelades pastorsämbetet i Önnestad. Då undrar man ju vilka uppgifter det är som jämförts med Martins utsago, är det uppgifter som redan fanns hos myndigheten eller uppgifter som anlände i samband med eventuellt arbetssökande? I senare fallet, varför skulle myndigheterna i så fall intervjua honom? Nåväl, förhoppningsvis finns svaret i Fångvårdsstyrelsens arkiv!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna