ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Börjesson född 1786 i Harplinge?  (läst 459 gånger)

2021-11-07, 17:51
läst 459 gånger

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej!

Jag är på en nål-i-höstacks-jakt efter ursprunget till min anfader Bengt Börjesson som vigs den 24 februari 1811 i Malmö St Petri och sedan avlider 17 augusti 1846 i Malmö Caroli. Han kan följas husförhörslängderna 1816-1846 som först murläredräng, sedan arbetskarl och slutligen murargesäll, men längderna är väldigt kortfattade om hans bakgrund. Det enda som sägs är att han var född 1786 (i sentida husförhörslängder nämns datumet 18 februari) och att han kom från Halland.

Bengt Börjesson är ju dock ett rätt ovanligt namn så jag hoppas ändå att det ska gå att hitta en hållbar koppling på något sätt.

I just Harplinge socken har jag noterat att det faktiskt föds hela två stycken Bengt Börjesson år 1786. En som föddes 20 januari 1786 till Börje Persson och Bengta Nilsdotter och en annan som föddes 15 februari 1786 till Börje Johansson och Kerstin Kristensdotter.

Jag skulle tacksamt ta emot information om det finns någon som kan antingen belägga eller utesluta släktskap med den ovanstående Bengt i Malmö. Såvitt jag förstått så verkar den förstnämnda ha dött 20 mars 1860 i Kvibille fs, vilket verkar kunna utesluta honom, men jag har inget kring Bengt som är född i februari.

Så hör gärna av er om någon har mer information om vad som kan ha hänt med Bengt, eller om kännedom om t.ex. det finns bouppteckningar för föräldrarna/syskonen som kan ge ev kött på benen.

Mvh // Jonas

2021-11-10, 19:16
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej! Har du namn på hans barn? Ofta tog de namn som fanns i familjen.
Jag har börjat titta på den Bengt Börjesson som föddes 15 febr 1786. Familjen flyttade till Aggared (Harplinge) och när Bengt var 13 år (1799) dog hans mor.
Kanske var det denne Bengt som gifte sig i april 1806,flyttade till Drängsered, L Kärrshult. De fick en son i juni och sedan dog frun Anna Bengtsdtr i oktober 1806. Han kanske sökte sig söderut sedan, men sökandet fortsätter.
Marianne

2021-11-11, 23:54
Svar #2

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej Marianne,

Spännande att höra. Ska kolla mer om detta vid tillfälle.

För "min halländske" Bengt Börjesson i Malmö har jag hittat tre barn i ovan nämnda gifte med Maria Lisa Kinman:
- Lars Christian (4/9 1811 Malmö St Petri - 27/10 1813 Malmö St Petri)
- Bengt Johan (20/3 1818 Malmö St Petri - 12/12 1823 Malmö Caroli)
- Nils Jacob (24/9 1822 Malmö Caroli - 11/5 1885 Landskrona)

Bör dock nämnas att Bengt inte benämns som änkling utan enbart murläredräng i vigselnotisen.

Mvh Jonas

2021-11-13, 14:27
Svar #3

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Kanske ska vi glömma Drängsered tills vidare. Den hustrun var "lite äldre" 38 år när hon dog.


Jag ser vid Bengt Börjessons sons dop 1818 i Malmö St Petri sid 523 att där var ett vittne "tjenstedrängen Johan Börjesson".
Finns den personen i närheten när du hittar Bengt i husförhörslängden 1816 ?


Den Bengt född i Harplinge 15 febr (döpt 19 debr) 1786 har en bror Johannes född 13/9 1788. Han är 10 år när modern dör. Kanske ändrades det till Johan?
Bengt och Maria Lisa får en dotter 6 febr 1815. Hon heter Johanna Benedicta men lever bara 3 dagar. Där står inga dopvittnen angivna.


PS.Du skriver att Bengt Börjesson är ett ganska ovanligt namn. Det håller jag inte med om. Vanligt i Halland vid den tiden.

2021-11-21, 16:25
Svar #4

Utloggad Jonas Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 22:41
    • Visa profil
Hej Marianne,

Tack för intressanta uppslag. Imponerande att du lyckats hitta ytterligare ett barn till Bengt Börjesson i Malmö.

Även ett bra förslag om att följa upp dopvittnet Johan Börjesson (som dock var 1811). Jag tror att jag gjorde ett försök med detta tidigare men passade nu på att ge det en till vända.

År 1816 är familjen skrivna på Malmö St Petri AIa:5 sid 58, kan hittas här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067892_00067.
I nästa Hfl (Malmö St Petri AIa:6 sid 40) är de strukna och hittas i Caroli fs från 1820 framåt (Malmö Caroli AI:2 sid 150).

Jag har inte hittat någon Johan/Johannes i närheten av familjen på endera ställe. Har även kontrollerat emot de register som är upprättade över Malmö-församlingarna (https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Arkitektur-och-kulturarv/Malmo-Stadsarkiv/Arkiv-och-samlingar/Sokregister.html) och kan konstatera att ingen Johan/Johannes Börjesson finns införd i varken St Petri eller Caroli fs.

Detta kan ju dock bero på att Johan/Johannes antingen dött eller flyttat bort mellan 1811 och 1816, vilket gör allt lite svårare. Jag har skummat igenom dödböckerna för perioden utan att hitta honom.

Ett långsökt uppslag kan möjligtvis finnas i den livstidsdömde straffången (nr 174) Johannes Börjesson som, vid en okänd ålder, dog den 26 oktober 1848 i Malmö Slottsförsamling (se https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0068143_00041). Fångrullorna för Malmö Centralfängelse finns dock inte tillgängliga i Svar, och jag har inte ArkivDigital, så jag kan inte kontrollera om dennes bakgrund kan följas upp.

Mvh // Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna