ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Larsson Fröling, skattetorpet Musefall år 1690  (läst 223 gånger)

2021-10-26, 17:35
läst 223 gånger

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:04
    • Visa profil
Hej


Denna församling är ny för mig och jag söker uppgifter på Nils Larsson Frölings ev föräldrar i mantalslängderna, enl nedan inlägg


Skall man tolka texten som att han kom till Musefall något år före sin moders död?


Denne Nils verkar inte ha haft "rent mjöl i påsen", kanske lurade han några syskon på en del pengar


Han levde senare med sin familj i Åhus och arbetade med någon form av tullarbete


Nils Fröling är min mm ff mm mm f och han dör i Åhus 1716-03-22.


Kan någon hitta uppgifter om föräldrar i skattetorpet Musefall/Mossefall?


Nedan inlägg är från ca 2015:


Odensvi C:2[/size]s. 250:”3. Anno 1690 kom Swentiänaren Nils Larßon Fröling ifrån Skåne,något för sin moders död til Skattetorpet Musefall att beboo.” s. 250-251:”9. Samma åhr in Augusti förorsakades Nils Larßon fröling,sädan han uthi Musefall försatt wacker egendom han ärft eftterföräldrarne, hade mange igiöniom låhn bedragit, och för illakastycken mistänckt, qvitera ofwanbemälte torp, och begifwa sig åthSkåne til sin hustrus förwanter tilbaka”


Lars-Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna