ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Persson och Brita Börjesdotter gifta 1711-10-15 i Kristdala Sn  (läst 279 gånger)

2021-10-07, 11:44
läst 279 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Carl kom från Stora Bråbo och Brita från Bråhult vid vigseln och det finns en Carl utan angiven hustru som får följande barn i Bråhult:
Per   1713-08-23
Bland flera intressanta dopvittnen finns Gabriel i Äspenäs som är gift med Karin Börjesdotter vilket leder mig till att tro att Brita skulle kunna vara en syster till Karin som enligt uppgifter på det här forumet skulle ha kommit från Östantorp vid sin vigsel med Gabriel Jonsson 1699. Även en hustru Elisabeth i Saxtorp(?) är vittne och enligt mtl för Saxtorp så är en Per Börjesson brukare där vid den här tiden, bror?
Dotter   1718-08-20
Enda vittnet är hustru Elin Persdotter i Skinshult.
Paret försvinner ur mtl för Bråhult 1719 men samma år dyker det upp ett par med samma namn i Lockebo, Döderhult Sn. Det är bara ca 1 mil i mellan byarna.
I Lockebo föds
Börje   1719-10-18
Inga dopvittnen med synbara kopplingar till Kristdala Sn
Kerstin   1724-04-25
Inga dopvittnen med synbara kopplingar till Kristdala Sn

När det gäller Carl Persson så har jag antagit att han är son till Per Persson d.ä. i Stora Bråbo men det är inget som jag har verifierat och som jag även är tveksam till då det enda vittnet från Stora Bråbo är Karin Botvidsdotter som skulle kunna indikera att Carl är bror till hennes far Botvid Persson i Bråbo och i så fall är Carl son till Per Larsson i Lilla Bråbo(?).
Carl Persson försvinner ur mantal för Lockebo med start 1726 då han detta år delar sitt 1/4-mtl med Carl Bertilsson från Brånäs(?), Kristdala Sn och möjligtvis densamme som den Carl Bertilsson som enligt uppgifter på anbytarforum är född ca 1671 i Bjälebo.
Från 1727 brukar Carl Bertilsson 1/4-mtl i Lockebo och det finns en torpare Carl Persson i Sommevik under Lockebo. Det som stör bilden lite grand är att det tidigare i mtl och parallellt med brukaren Carl Persson även har funnits en annan Carl Persson i just Sommevik under Lockebo. I Sven Bankeströms ” Från flydda tiders Kristdala och Tunalän” del 2 har jag läst att en man, Carl Persson, om ca 60 år i Sommevik på ST 1743 vittnar om släktförhållanden i Kristdala Sn så där finns en koppling. Jag noterade tyvärr inte sidan.
Det jag undrar över är följande:
1.   Är det samma Carl Persson från Stora Bråbo som senare i livet, med sin hustru Brita Börjesdotter, flyttar till Lockebo i Döderhults Sn och som slutar sina dagar som inhyseman i torpet Sommevik?
2.   Vem är far till Carl Persson och finns det någon koppling till Carl Bertilsson som delar bruk med honom i Lockebo 1726?
3.   Stämmer min gissning att Brita Börjesdotter är syster till Karin Börjesdotter i Äspenäs och att de i så fall är födda i Östantorp?
4.   Carl och Britas son Börje som föds i Lockebo 1719 är det samma Börje Carlsson som gifter sig med Elin Persdotter i Ingebo, Mörlunda Sn, 1745-11-10?
Tacksam för vad ni än kan bidra med för att klargöra bilden runt dessa personer.
Mvh / Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna