ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märkligt patronymikon: Uniusdotter/Uniædotter  (läst 727 gånger)

2021-10-01, 00:20
läst 727 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:50
    • Visa profil
21/8 1815 föder pigan Catrina Andersdotter på Sästeviken under Gömme ett "oäkta" barn med det vackra namnet Rebecka och som senare får ett ovanligt patronymikon som stavas lite olika: Uniusdotter/Uniædotter/Unoniidotter. Har någon lyckats få fram vem som är den trolige fadern till flickan? Uppenbarligen har det knappast varit någon tvekan för dem som levde då - åtminstone inte för prästen! Just det ovanliga namnet borde kunna leda till flickans far.
Det finns en bokhållare Eric Otto Unaeus i Morlanda socken vid denna tid - som får en son Johan Otto Unaeus 1799. Fadern är dock avliden redan 1803, och sonen verkar vara lite för ung...
Det bör finnas fler som funderat över saken och jag ser fram mot vad ni har funnit.

2021-10-01, 13:41
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Mikael!

En tanke bara, borde inte Otto Erik Unaeus barn antingen ha fått efternamnet Unaeus eller patronymikonet Ottosson/Ottosdotter? Jag har dock själv varit med om en del mellanformer, där en flicka stått antecknad med faderns för- och efternamn plus -dotter. Ditt exempel är dock så långt fram i tiden så jag tycker det vore rimligast att prästen inte uttryckt sig så som han gör, ifall fadern haft efternamnet Unaeus. Ifall detta stämmer bör du ju istället leta efter en person som heter Uni/Une/Uno i förnamn, eller kanske mer troligt, en man med en latiniserad form av förnamnen ovan, t.ex. en präst.

VH Klas

2021-12-26, 22:38
Svar #2

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hej Mikael,

Jag har en DNA-match med en person som är ättling till Rebecka Uniusdotter, och som jag inte kan hitta något släktskap med.
Dock har jag en förfader vid namn Unaeus, som ev kan vara intressant att försöka forska vidare på.

Erik Otto Unaeus skulle kunna vara identisk med sonen till Jonas Unaeus, enligt nedan (se även inlägg under släkten Unaeus).
Jonas Unaeus är i sin tur son till Erik Unaeus, som är min anas bror.
Om det finns fler ättlingar till Rebecka Uniusdotter som har tagit DNA-test, så skulle man ju kunna kolla om vi får någon träff.

MVH Anna


Jonas Unæus, född omkr. 1742; frälseinspektor, tingsnotarie, tullskrivare; † 1797 11/3 i Vänersborg.
Gift med:
Ingrid Ulrika Barck, född 1755 12/4 i Okome sn, † 1832 26/11 i Vänersborg, dotter till kyrkoherden Reinhold Johan B. och Johanna Schuberg.

Barn (endast tagit med de som nämns vid moderns bouppteckning):
*Reinhold Johan U., född 1774 8/3 i Okome sn, kommissarie.
*Erik Otto U., född 1776 1/6 i Okome sn.
*Maria Christina U., född 1781 15/9 i Vänersborg, † där 1843 15/1. Gift 1806 20/4 i Vänersborg med tullinspektorn Claes Kylander.
*Elisabeth U., född 1784 26/3 i Vänersborg. Gift 1805 13/12 i Vänersborg {3} med komminister Olof Carlgren.
*Johanna Charlotta U., född 1786 15/10 i Vänersborg, † där 1856 4/4. 

2021-12-27, 11:32
Svar #3

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:50
    • Visa profil
Tack, Anna, för dina intressanta iakttagelser. Jag är inte alls insatt i DNA-forskningen (jag har hittills inte behövt bli det eftersom inga nyckelpersoner i släkten varit "oäktingar"!) men jag skall följa upp ditt inlägg - och dessutom rådfråga min svägerska som har mer koll på DNA-forskningen. Hittar jag något intressant så hör jag av mig igen.
Mikael

2022-01-16, 14:12
Svar #4

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:50
    • Visa profil
Tack Anna!
Ditt tips hjälpte mig vidare!
Jag tror nu att jag vet vem fadern till Rebecka är - åtminstone så långt man kan komma när det gäller oäkta barns far utan att ha DNA-spår av honom.
Det visar sig att det inte är Johan Otto som är far till Rebecka utan med största sannolikhet hans farbror Reinhold Johan Unæus. Vid tiden för Rebeckas födelse finns på gården Gömme vid Svanesund en "bokh. R J Unæus" under ett par år, förmodligen redan 1814 och i varje fall 1815 och 1816. Detta visar mantalslängderna. Han är ogift och runt 40 år. Samtidigt finns Rebeckas mamma Catrina Andersdotter på backstugan vid Sästeviken under Gömme. Där bor hon med sina två tidigare födda oäkta barn. Avståndet mellan Gömme gård och Sästeviken är bara en dryg km. Namnet Rebecka finns också representerat i trakten. Uppenbarligen har det för samtiden inte varit någon tvekan om vem som är Rebeckas far eftersom hon får det speciella efternamnet Unæidotter. Åtminstone tror sig prästen veta det. Den slutliga sanningen får vi väl aldrig reda på.

Reinhold Johan Unæus återfinns efter ett par år på Grohed i Forshälla där han gifter sig med Ulrika Ask 1820. De får två söner där, men hustrun avlider redan i september 1821 och fadern med de två barnen flyttar till Krokstads prästgård för att senare sluta sina dagar i Prästbohl, Sanne socken. Båda sönerna blir handelsmän i Göteborg, den äldre sedermera också i Stockholm.
Tack än en gång, Anna!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna