ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldattorp i Örslösa  (läst 384 gånger)

2021-09-18, 07:46
läst 384 gånger

Utloggad Hans Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 19:05
    • Visa profil
Jag har en släktning som var soldat. Han hette Karl Johansson med soldatnamnet Löv Hans akt nummer är VD-00-0770-1847. Han var född 1825 och dog 1889.  Regementet  var Västgöta Dals regemente
Rote Månslunda
Kompani Kålland
Socken Örslösa
Torpnummer VD-00-0770

Jag söker nu en exakt plats för detta torpet. I torpakten finns det en hänvisning till Kartnamn: Lidköping 8C NO.  Vet någon var man kan få tag på denna kartan?

Mycket tacksam för allt jag kan få

2021-09-18, 10:17
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lidköping 8C NO är den topografiska kartans bladnummer. Den trycks dock inte längre, men finns förhoppningsvis sparad på bibliotek. Här är den aktuella nätversionen (men där ser man inte den gamla bladindelningen): Månslunda

I din bilaga har alla soldater i roten under två hundra år samma "torpnummer". Och så ser det ut i soldatregistret för alla landets rotar; alla soldater i en rote har samma "torpnummer". Men i verkligheten ser det annorlunda ut: Det som soldatregistret kallar "torpnummer" är egentligen rotens/soldatens nummer; två bokstäver för regementet, två siffror för kompaniet (som dock inte är utsatta i det här fallet) och sedan fyra siffror för roten.

Torpen hade inga nummer, och alla soldater i en rote bodde inte alltid i samma torp. Dels hade inte alla soldater landet runt torp (även om de flesta hade det), dels har roteindelningen (åtminstone i en del regementen) ändrats genom åren, och dels har ofta en rotes torp legat på olika ställen genom de flera hundra år som det fanns indelta soldater. Var exakt din soldat bodde går alltså inte att säga med hjälp av soldatregistrets "torpnummer".

Du kan gå till Lantmäteriets historiska kartor och se om det finns någon karta från Månslunda (och eventuellt andra gårdar, om fler ingick i roten) och se om soldattorpet är utsatt där.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-02, 09:48
Svar #2

Utloggad Hans Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 19:05
    • Visa profil
Hej och tusen tack för hjälpen, ser att jag missat svara på detta genomarbetade svar. Återigen tusen tack// mvh Hans S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna