ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanna Bengtsdotter 1749-03-24  (läst 237 gånger)

2021-09-05, 16:30
läst 237 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Enligt Ottarps hfl föddes Hanna Bengtsdotter i Härslöv 1749-03-24, se Ottarp AI:4 sid 46 samt föregående längder. Det föds ingen Hanna Bengtsdotter detta datum, däremot en Hanna Bengtsdotter 1748-10-17 och en 1750-03-25. En av dessa bör vara rätt person.

Bengt Olsson och Pernilla Hartvigsdotter, föräldrar till Hanna född 1750, dör är I Kingelstad i Ottarp sn där Hanna senare bor. Detta övertygar mig dock inte eftersom ingen av dem bor hos Hanna i Kingelstad 14 (se Ottarp AI:1 bild 30). Den Bengt Olsson som bor hos Hanna är gift med en Karna, inte en Pernilla. Det bor en Pernilla i rätt ålder under Kingelstad 2, men vad har hon för koppling till personerna i 2:an?

Tyvärr saknar Luggude härad bouppteckningsregister, därför kan jag inte använda mig av dessa för att kunna lista ut vilken Hanna Bengtsdotter som är rätt, den född 1748 eller 1750. När Hanna gifter sig 1769 bor hon redan i Kingelstad (Ottarp CI:1 bild 219).

Enligt Ottarps hfl flyttade Hanna in från Härslöv 1759. I mtl finner jag Bengt Olsson under Kingelstad 14, men varför är Bengt Olsson i hfl gift med en Karna om Pernilla Hartvigsdotter samtidigt var vid liv? Jag får inte ihop det.

Pernilla Hartvigsdotter dör 1798-12-12 (Glumslöv FI:1 bild 10).
Bengt Olsson dör 1799-05-03 (Ottarp CI:3 sid 104).

Hartvig/Hardvig verkar för övrigt vara ett ovanligt namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna