ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mathias Stålnäbb  (läst 423 gånger)

2021-09-04, 12:33
läst 423 gånger

Utloggad Sigvard Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 22:29
    • Visa profil
Jag söker information om Mathias Stålnäbbs levnad före 1700. Han dog i Sjösås 1743 enligt dödsnotisen 103 år gammal. Den tidigaste noteringen i Sjösås kyrkoarkiv är från 1700 då Mattis fick ersättning för arbete med kyrkobänkarna. Därefter 1701 då han gav till kyrkan på sin hustrus kyrkogångsdag (efter sonen Johan). Juldagen samma år skänkte han till kyrkan och uppgavs då vara bosatt i Rödje. Därefter förkommer han ofta i kyrkoräkenskaperna oftast på kreditsidan efter arbete för kyrkan. Han titulerades timmerman och snickare med boende i Lövås från 1732 och senare i Pilås. Hans hustru dog 1730, dock utan notering om namn.
Av flottans pensionskassa framgår att Mathias varit rotebåtsman i Karlskrona och erhöll livslång pension 1696 sedan han skadat sig illa 1687 vid arbete på örlogsfartyget Carlscrona och 1691 på skeppet Öhland. Vilken rote framgår inte - Sjösås rustade inte någon båtsman.
Sigvard

2021-09-04, 15:53
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1952
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 19:16
    • Visa profil
Hejsan, vet inte om du testat Blekinge Båtsmansregister, men här finns ett antal "Stålnäbb".
Ingen som precis passar din Mathias, men kanske värt att titta närmare på, om du inte redan har koll på denna sida.


https://www.blekingesf.se/vara-register/batsmansregistret/


Vänligen,
Calle

2021-09-04, 17:08
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 975
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 16:34
    • Visa profil
Det borde stå bättre i Flottans pensionskassas arkiv vilket Kompani han tillhört. Rotebåtsmän bor på roten och landsorten. Uppfordras till tjänstgöring till Karlskrona. Get året han dör och sista året får pensionen bindes Pensionskontraktet in i verifikationsvolymen. Där borde Kompaniet stå.

2021-09-05, 19:44
Svar #3

Utloggad Sigvard Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 22:29
    • Visa profil
Hej och tack för tips!
Tyvärr hittar jag inget i Blekinge Båtsmansregister. I pensionskassans register står det bara att han vistas i Kronobergs län (PII:3, åtta noteringar från 1696 till notering om dödsdag sid 416b). Min släktforskning har mest handlat om landkrabbor så jag inte så förtrogen med flottans register.
Nu har jag hittat Landt Melitien under befäl av överste Abram Kronhiort i Amiralitetskollegiets AI:1 sid 153 från 1689. Där finns manskap från flera orter i Kronobergs län, bl a Mathias i Rottne, förtecknade. Jag söker vidare i Söraby socken för att se om denne Mathias kan vara Stålnäbben. Har ni kännedom om Landt Melitien? Kan det ha varit en "underhållsavdelning" för fartygen?
Sigvard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna