ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Redslared  (läst 246 gånger)

2021-08-29, 21:49
läst 246 gånger

Utloggad Stefan Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 20:07
    • Visa profil

Hej
Jag presenterar en nästan hundra år gammal bild som visar gästerna vid bröllopet mellan Berta Johansson och Anders Lund den 14/6 1923 i Redslared.
Jag hoppas verkligen att inte någon misstycker att jag visar bilden. Det är så många personer på bilden och det kan vara av intresse för fler än mig och min familj att få se bilden.
Jag har hittat fotot i kvarlåtenskapen efter min mor, som måste fått bilden från hennes mor eftersom hon finns med på bilden. Min mor alt. mormor har endast namngett sex personer på fotot.
Till vänster om brudparet Berta Johansson och Anders Lund står Alfhild Edén (min mormor) och Axel Johansson. Till höger om brudparet står Gertrud Edén (min mormors syster) och Johan Lund.
I Redslared-boken omnämns Anders och Johan Lund samt Axel och Berta Johansson.
Alfhild och Gertrud var döttrar till Claes Edén (folkskollärare och kantor i Södra Åsarp resp Limmared) och Ida Larsdotter, som var dotter till Lars Andersson (gårdfarihandlare i Grobo i Redslared) och Britta Stina Redlund, som i sin tur var dotter till Andreas Månsson Redlund (gårdfarihandlare i Hult i Redslared).
Om någon har information kring de övriga personerna, så får ni gärna kommentera i denna spalt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna