ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker far till Fredrika Bertina Nylander född i Stöde 1885  (läst 251 gånger)

2021-08-12, 11:28
läst 251 gånger

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Brita Marta Nylander (född 1851 Västerlo, Stöde, död 1926 Kärvsta, Stöde) levde större delen av sitt liv som piga/inhyst på gården Kärvsta. Hon gifte sig nog inte men fick flera barn. Några med Anders Fredrik Svensson (född 24 nov 1844 i Södra Ny, Värmland, död 15 nov 1883, Stöde).

Brita Marta levde delvis kringflackande utan annan kyrkobokföring än den på Kärvsta. Födde barn där samt barnet Adolph Fredrik 1879 i Älvkarleby och Jenny Fredrika 1883 i Forsa, Gävleborg. Vistades också i Lena, Uppsala runt 1880. Andreas föddes 1884 i Stöde. Anders Fredrik Svensson har erkänt faderskap till flera av barnen.

Så föddes Fredrika Bertina Nylander 7 dec 1885 i Stöde men ingen far antecknades. Hon är en viktig person i mitt släktträd. Domstolsprotokoll är genomsökta men inget noterades där. Den man Anders Fredrik som Brita Marta verkade umgås med på olika bruksorter var då avliden sedan nästan två år. Han var förresten också kringflackande och antecknad som obefintlig i Eskilstuna i flera år.

Det är kanske omöjligt att finna fadern men jag skickar ut detta nödrop på chans. Om någon känner till något om Brita Marta Nylander eller hennes dotter Fredrika Bertina vid tiden runt 1885 är jag tacksam för information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna