ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning i Uddevalla rådhusrätts arkiv  (läst 297 gånger)

2021-08-11, 13:08
läst 297 gånger

Utloggad Stefan Holst

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-07-06, 09:04
    • Visa profil
Finns det någon som är intresserad av att hjälpa mig med en längre text?
Det är en bouppteckning av Johan Holst, död i Lyse Socken, 1798.
Jag lägger bara upp första sidan här nu, så ni kan se kvaliteten.
Det är sammanlagt 14+4 sidor. 

Om någon tycker det är kul att tyda gamla texter är jag tacksam.
Jag tycker det är jättesvårt och det hjälper nog inte att jag är dyslektiker. 
Uddevalla rådhusrätts och magistrats arkiv, Bouppteckningar och arvskiften, SE_GLA_11954_F II a_10 (1794-1799) 683-697 och 775-778

2021-08-11, 14:59
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Jag transkriberade texten lite snabbt, småfel har säkert infunnit sig. Förnamnen som bara är initialer är svåra att tyda, de kan vara fel. Man får jämföra med andra källor för att vara säker. Sedan har jag inte transkriberat inventarielistan, bara den första texten.

Citera
År 1798 den 1ste Septembris trädde åter underteknade Magistratens tilförordnade Reputerade(?), uppå kallelse, tillsammans med aflidna änkefru Christina Johanna Holsts sterbhus delägare, nämbligen sonen handelsmannen C. Holst, änkefru Greta Bratt, handelsmannen A. Browall och O.A. Berg, såsom tilförordnade förmyndare för ogifta döttrarna Johanna Catharina och Caisa Elisabeth Holst, fru Maria Christman, änka efter aflidne sonen Joh. Bernt Holst, samt handelsmannen P.R. Hammar å egen och dess samteliga syskons wägnar, såsom barn efter den dödes jemwäl aflidna stjufdotter fru Magdalena Holst: warande ändamålet af denna sammankomst att lageligen skifta och dela arfwingarne emellan hela detta bo, sedan så wäl fasta som lösa ägendomen genom offentelig auction den ? sistl. April försåld blifwet. Härwid anmäldes, att utom de här förut anteknade arftagarne, möjeligen ännu torde finnas en son Jonas Holst, som för wid pass 30 år tilbaka rest utrikes, utan att sedermera låta höra utaf sig. Men som någon tilförlitelig underrättelse om dess död icke erhållets, så kommer imedlertid dess arfslott att aftagas och under Magistratens wård sättas, så vida någon eller samteliga arfwingarna emot stäld laga borgen, den icke skulle vilja lyfta.
Hwarefter desse ifrån sine wid boupptecknings förrättningen den 19de Martii innewarande år mot hwarannan gjorde pretentioner afstodo och om delningz grunderne i så måtto sig förenat, att sedan sterbhusets gäld och skuld godtgjörs blifwet, delas behållningen i 2ne lika delar, och Hammarske syskonen samt fru Christman af ena hälften utfå deras fädernearf, lika med de öfriga samtlige arfwingar; hwarefter utaf andra hälften först afdrages hwad fru Holst i lifstiden testamenterat och gifwet åt döttrarne Johanna Catharina och Caisa Elisabeth samt fru Christman i contante penningar och återstoden sedan, såsom mödernearf, lika delat emellan de 5 helsyskonen. Hwarjemte herr Christian Holst utläste sig, att åläggas betala eller ? sina 2ne oförsörjda systrar Johanna Catharina och Caisa Elisabeth för deras lifstid ett årligt understöd af 8rd 16? specie till den förra och 16rd 32? ditto till den senare.
Sedan alla stridigheter arfwingarne emellan i föreberörde måtto vänligen bilagde och afgjorde blifwet; skredo skiftesmännen till sjelfwa skiftesförrättningen, på sätt; som följer nämbligen:
Spännande med den försvunne Jonas Holst. Man undrar ju om arvet finns kvar i något av Uddevalla kommuns gamla förråd  ;D

2021-08-11, 15:16
Svar #2

Utloggad Stefan Holst

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-07-06, 09:04
    • Visa profil
Stort tack Kalle! Och nu förstår jag att jag var helt ute och cyklade när det gäller detta ärende.
Christina Johanna Holst är inte den samma som Johanna Christina Holst dotter till Johan Holst i Lyse som jag antog.
Detta handlar ju säkert om affärs familjen Holst i Uddevalla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna