ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp ett efternamn  (läst 366 gånger)

2021-08-09, 16:38
läst 366 gånger

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
I mantalslängder från 1700 och 1703 finns i Mörhult en Nils…

Vad är det för efternamn?


2021-08-09, 20:37
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Det fanns mycket riktigt en Nils boende i Mörhult decennierna kring 1700, men han finns inte med i mantalslängderna. Det enda som noteras om Mörhult på de ställen som du hänvisat till (dina bilder går inte att öppna) är att det är "afhyst under hagelßrum". Mörhult var ett rå och rörshemman under Hagelsrum och var inlagt under gården och därför redovisas inte några boende i mantalslängderna. 1697 brukades Hagelsrum av en Nils Carlsson, och det är möjligt att han bodde i Mörhult, där Nils söner Christian och Christoffer enligt dopboken föddes 1697.

2021-08-10, 14:42
Svar #2

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Tack för informationen och beklagar att jag inte lyckades få med bilderna.

Jag har letat släkt i Småland till tvillingarna Christian och Christoffer Nilsson Hagelroth i åratal men utan att lyckas mycket mer än vad som framgår av Christoffers bouppteckning 1730 i Stockholm (Stockholms-rådhusrätt-1-a-avdelning-A,-AB-F1A-102-1730-Bild-170-Sida-8). Han dog barnlös så de fyra syskonen antecknades 1730:

1.   Jonas Nilsson bonde i Målilla
2.   Elin Nilsdotter, gift med en svarvare i Kalmar
3.   Sara Nilsdotter, gift 1715 i Mörhult med ryttaren Bengt Sunnerberg
4.   Christian Hagelroth, hökare i Stockholm, född 1697 I Mörhult (Målilla-med-Gårdveda-H-C-2-1695-1744-Bild-13-Sida-19)

Sara Nilsdotter och Bengt Sunnerberg fick flera barn i Mörhult bla år 1718 och 1719 utan namnangivelse samt Carl 1721 och Brita 1727.

Det ena av intresse för mig är namnet Hagelroths ursprung (mitt namn). Tvillingarna verkar ha tagit namnet innan de gifte sig och fick burskap i Stockholm runt 1720. De tycks vara först med namnet som möjligen är inspirerat av gården Hagelrum som innehade deras födelsetorp Mörhult och låg geografisk mycket nära. Eller så är det ett soldatnamn som bara någon enstaka haft och därför är svårt att hitta i handlingarna. Det vimlar av soldatnamn där hagel ingår. I Kalmar regemente fanns tex en soldat eller ryttare Hagelström med torp i Hagelsrums närhet.

Det andra är tvillingbrödernas korta levnad från Målilla till Maria församling under en mycket svår tid i Sverige med pest och krig. Hur det gick i Stockholm har jag lyckats kartlägga rätt bra men en person till intresserar mig mycket, nämligen brodern Jonas Nilsson. Skälet till det är ett brev som Christoffers änka gav in till bouppteckningen (ArkivDigital: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:102 (1730) Bild: 310 Sida: 22) där hon berättar om alla svårigheter som drabbat släkten och Jonas i synnerhet. Texten är svårläst pga skador men jag har fått den delvis tolkat av skickliga anbytare:

” Min Saligh mans bror Ryttarn Jonas Hagelrot kom ifrån Ryßland har sutitt fången. Han war rät fattigh åck honom åck hans hustru åck 2 barn hadde wie uttj 2 månaders tijd hos ås uttj qwarter åck då hadde sin mat åck dryck åck han fäck 2 råckar utaf ås den ena råcken war grå den kom min förrige Salige man till Anders Winter. den andra Råckän war swart den kom min Saligh man Christopher Hagelrot till åck Så fäck han åck hans hustru nye skor sedan när som die reste bort åt småln så ga wie dom reßkost på wägen åck sedan blef han död uttj småln Så reste änkian ifrån småln till stockholm med 3 små barn 1 flickbarn skaffa wij på barnhuset en gåße Som wij togh till os Som wij har hafwit 4 åhr hållet uttj Schola åck mäd mat åck dryck åck dagligh Schiötzel är nu 9 åhr gammal åck ännu har iagh honom hos migh. åck min Saligh mans Syskonbarn Som war en Schiöman kom hos ås åck blef död åck wij lättä begrafwa honom åck begrafninghän kom på 18 plåtar wie hafwa skrifwit åtschiellige bref åck Räckningar till Småln åck ingen betalningh hafwär wie fåt styffadrän låfwar ås betalningh när Som hans mor blifwer dööd då lågwar styfadrän att betala ås om det blifwär något äfftär hännäs dööd igiän.”

Det vore intressant att få reda på mer kring ”ryttaren Jonas Hagelroth” alias ”bonden Jonas Nilsson i Mållilla”. Min första tanke var att han liksom mängder av smålänningar blev fånge vid Poltava 1709. Han har fått barn runt 1721 (pojken som är nio år). Vidare verkar han av brevet att döma ha dött omkring 1726. Å andra sidan står han uppräknad i bouppteckningen 1730 bland syskonen utan någon kommentar om att han skulle vara död. Det kanske man gjorde även med ett avlidet syskon så dennes barn får del i arvet? Överhuvudtaget verkar bouppgivaren vara ganska osäker på hur läget är med släkten i Småland förutom allt bistånd som man fått ge den fattige fd soldaten.  Att änkan kallar Jonas för Hagelroth betyder inte att det var hans namn förstås. En ryttare med torp i närliggande Hägelåkra är Jonas Nilsson Lekatt men han verkar ha levt längre än min Jonas.

Sida två i brevet har jag inte lyckats dechiffrera ännu. Kanske det finns ledtrådar där.

Nu finns det en möjlighet att syskonens far heter Nils Carlsson som var brukare på Hagelsrums gård. Det kanske tar saken framåt. Tacksam för tips om någon stöter på dessa personer i forskningen.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna