ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inskrivningsområdesexpeditionen för Kalmar regemente  (läst 255 gånger)

2021-08-07, 15:28
läst 255 gånger

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 21:41
    • Visa profil
En släkting till mig mönstrade för beväringen/värnplikt år 1900 och finns införd i inskrivningslängden 1900-1901 för Kalmar regemente (Norra Möre Kompaniområde).

Det jag undrar är vilken ort jag ska ange för inskrivningen - d.v.s. var låg Inskrivningsområdesexpeditionen för regementet år 1900?

Såvitt jag kan förstå hade inte flytten till Eksjö genomförts vid denna tidpunkt detta år så jag tänker att inskrivning kan ha skett både i Kalmar eller kanske möjligen också på övningsplatsen i Hultsfred. Ett alternativ är naturligtvis att inskrivningsförrättaren rest runt i socknarna för att mönstra beväringarna, men om sådant fortfarande förekom år 1900 vet jag inte.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna