ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogdeledet, Fogdaleden  (läst 208 gånger)

2021-06-27, 15:56
läst 208 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-05-09, 06:28
    • Visa profil
Jag undrar över vilka som bodde på Fogdeledet i Ysby på 1880-talet. (Detta eftersom en släkting till mig skriver om "fodaleana" i brev då, och jag undrar vilka människor det är han avser.)Här är de fakta jag samlat.

I Ysby AI:2 s. 13 finns Fogdeledet och där bor två familjer:* Lars Jönsson (1808) och Bengta Gunnesdotter (1820) [Lars tidigare hustru Ingrid Nilsdotter står också med], familj A
* Jöns Svensson (1789) och Pernilla Olsdotter (1791), familj BBåda familjerna har barn också, som jag inte listar här.
I Ysby AI:3 s. 13 finns både familj A och B kvar på Fogdeledet (med lite fler barn, bara).
I Ysby AI:4 är rubriken "Torpare och Fogdeledet under Klägstorp". Familj A och B finns kvar.
I Ysby AI:5 s. 23 finns familj A, men hustrun i familjen dör 1852. Det finns en ny familj inlagd. Om dessa står "blifva här 1855". Det är familj C med torparen Nils Jönsson (1819) och Inger Lena Nilsdotter (1819).För familj B har det först stått "ibm" (dvs. Fogdeledet) men det har senare ändrats till "Klägstorp". Han dör 1853.

Hade namnet Fogdeledet officiellt slutat användas då?
I Ysby AI:6 nämns inte Fogdeledet. Änklingen från Familj A bor på socknens slut (s. 113). Änkan i Familj B bor hos en son som nu bor i Klägstorp. Familj C bor på Torpet nånting under Hov (s. 43).

Sen har jag inte hittat Fogdeledet igen i böckerna. Det har börjat användas igen senare, dock. I Boken om Ysby och dess invånare 2007 står det Klägstorp 186 = Klägstorp 1:25 = Fogdaleden uppfördes av Hilding Nilsson 1940. Detta utgår jag från är den Hilding Fabian Nilsson (1903–1988) som föddes och dog i Klägstorp, och jag antar att det han uppförde ersatte gamla Fogdaleden eller kanske att det nya huset uppfördes på tidigare tom plats och att han med namnet tog upp ett namn som han visste hade använts där. Namnet används än idag och på adresstjänster kan jag se att samma familj bor där nu som listas som boende där i boken från 2007 (där de står att de övertog fastigheten 1988).

Längre har jag inte kommit och jag vet inte hur jag ska röra mig varken framåt eller bakåt i tiden för att komma åt svar på mina fråga: Vilka personer på 1880-talet kan det vara som min släkting kallade för "fodalearna"?



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna