ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var Jonas Rhotovius tisdagsbarn?  (läst 259 gånger)

2021-05-29, 09:26
läst 259 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:42
    • Visa profil
En källa om Jonas Rhotovius (1572–1626, superintendent för Kalmar stift) är den likpredikan som hölls över honom av Växjö-biskopen Petrus Jonæ Angermannus 1626 och som trycktes i Kalmar året efter.

Där berättas om hur Jonas började i Kalmar skola, rymde från den och hamnade hos Herr Björn i Arby som getpojke, hämtades därifrån och tillsammans med brodern Isak hade mycket framgångsrika studier. Den här historien har återberättats i herdaminnen och annorstädes lite mer utbroderat där jag läst den tidigare. Nu har jag nyss med intresse läst vilka delar som faktiskt stod med i den samtida likpredikan.

Den brukar nog antas stämma ganska väl med sanningen. Biskopen var en gammal vän till honom. Jonas blev inte så gammal och många personer som varit inblandade var i livet och antagligen närvarande.

Nå, åtminstone en detalj stämmer inte! Och vad jag kan minnas har jag inte sett detta påpekas förut.

Det står

Citera
  I. Anno 1572 then 1 Novembris eller Alla helgona-
  dagh/ som tå war en *Tijsdagh*/ bleff han aff fattigom / doch
  ehrligom Föräldrom i Småland/ vthi Angelstada Sochn/ i en
  Byy Hederstorp benemd/ hijt til Werlden födder:

("Hederstorp" är feltryck för Hedenstorp.)

Men 1/11 1572 (enligt då rådande julianska kalendern) var inte alls en tisdag, utan en lördag! Så vilken dag var det egentligen? Är det datum eller veckodag som är fel?

Eftersom det även står att det var på allhelgonadagen (som verkligen var 1/11) så går det inte att förklara som ett feltryck av datumsiffran. Det går inte heller att förklara som ett feltryck av årtalet. Senare i texten står att han bodde hemma tills han var 9 år, och att han sedan skickades till "then berömmeliga Trivials Scholan Calmar Anno 1581" vilket stämmer överens med det år som står. Och att bara förskjuta det något enstaka år löser inte problemet, för det förra året då 1/11 var en tisdag var 1569 och nästa var 1575, så långt ifrån.

Så det är inget feltryck där heller, utan likpredikan hävdar verkligen både att han föddes detta specifika datum och att det var en tisdag.

Grejen med tisdag är att det återkommer i Jonas liv. Då blev han ordinerad till präst, då gifte han sig, då dog han, och "Tijsdagh" skrivs i större stil där för att betona det speciella med detta. Så det passar förstås in att säga även att Jonas föddes på en tisdag, men jag tror då inte att någon avsiktligt bluffat om detta!

En fråga är det var Angermannus som konstruerade den här tisdags-vinkeln till denna predikan eller om det var en grej för Jonas redan under hans liv, och han brukade säga att tisdag var "hans dag" eller så. Om det är det senare så kanske Jonas även trott att han var tisdagsbarn eller Angermannus kan lätt ha kommit ihåg det som att det var så. Men om det var Angermannus som hittade tisdagsvinkeln nu (i samband med att Jonas gick bort en tisdag) så verkar det så konstigt att han skulle ha trollat fram denna felaktiga uppgift, även om det väl är *möjligt* att han gjorde en felaktig beräkning och råkade få det resultatet.

Mest konstigt tycker jag det är om ingen har märkt av det här före mig. Kanske är den som skrivit mest utförligt om Jonas liv Carl Ernst Göransson i Superintendenten Jonas Rhotovius och Kalmar skola, 1924, och han skriver bara

Citera
den 1 nov. 1572 – en tisdag anmärker Jonas' biograf, biskop Petrus Jonæ Angermannus, den veckodag, som skulle bli Jonas' särskilda märkesdag.

utan annan anmärkning om detta.

Jag började med att undra vad som är mest troligt att det stämmer. Föddes Jonas på en tisdag, men det är något fel med datumet? Men efter att ha övervägt alternativen tror jag själv att datumet stämmer och att man helt enkelt glömde bort/missade att det faktiskt var en lördag.

(En sista anmärkning: Att fundera över om siffrorna i årtalet kunde vara feltryckta var inte så långsökt som det kanske verkar. Där biografin kommer fram till Jonas död står plötsligt att den var "then 28. eller senaste Februarij, som och föll på en *Tijsdagh*/ på thet Åhr 1625", men som framgår redan på titelsidan skall detta vara 1626 (och då var det verkligen en tisdag).)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna