ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Klasstillhörighet" utifrån klädsel (kvinnor, 1900)  (läst 692 gånger)

2021-05-28, 12:16
läst 692 gånger

Utloggad Marcus R

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 00:33
    • Visa profil
Hej,
går det att säga något om "klasstillhörighet" på dessa båda kvinnor utifrån deras klädsel (vykort utgivet 1901-02).
Min tes är att de är något bättre bemedlade och gäster på det närliggande pensionatet.
Fotot kommer från ett litet samhälle i nuvarande Värnamo kommun.

Tack för hjälpen!

2021-05-29, 08:24
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot ser ut att vara från 1900-1910, utifrån kvinnornas klädsel. De bär ingen märkvärdig klädsel för den tiden. De kan lika gärna vara anställda på pensionatet.
Ann-Mari Bäckman

2021-05-29, 23:32
Svar #2

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Kvinnorna bär ju dock hatt vilket var något fina kvinnor använde, vilket fattiga svenskar[size=78%] som flyttat till USA var väl medvetna om, varför de där passade på att bära hatt eftersom det inte var begränsat till borgerligheten och överklassen.[/size]

2021-05-30, 03:14
Svar #3

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Det kunde nog vara lite si och så hur "fin" man måste vara för att som kvinna ha hatt. Jag har flera gamla kort (runt sekelskiftet 1800-1900) på några av mina anmödrar som bär hatt. Ingen av dom var av s.k. finare folk, en var t.o.m. dotter till ett fattighjon och som förblev ogift livet ut efter att fött ett oäkta barn. Det kan ju visserligen hända att de lånat sina hattar inför fotograferingen, jag vet inte - men hatt har dom och fint folk var dom inte.

2021-05-31, 11:58
Svar #4

Utloggad Marcus R

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 00:33
    • Visa profil
Intressant :) och stort tack för svaren.
Har svårt att tro de i detta fall klätt upp sig för fotografiet, utan mest råkade befinna sig på plats, alternativt var boende i något av husen på platsen. Säker kan man ju dock inte vara.
Då är iaf kontentan att de var "vanligt" folk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna