ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunna gårdar  (läst 531 gånger)

2021-05-27, 17:26
läst 531 gånger

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej!
Jag har rötter i Särna, Myrgården som mitt namn kommer ifrån och Bäckegården där den kvinnliga släktsidan hör hemma.
Vid laga storskiftet 1894 gick gårdarna formligen upp i rök, de bara försvann. Fram hit kan man följa dem i husförhören och jag har hittat att från Myrgården anlades en väg söderut. Båda gårdarna ska ha legat på var sida av väg 311 där den utgår från väg 70 mitt i Särna. 311 kan man förmoda är den väg som anlades söderut. Möjligen inlöstes gårdarna för vägbygget, där är i dag bara gräsängar.
Jag skulle väldigt gärna hitta en karta över Särna från tiden innan storskiftet där man ser gårdarna. Gärna även andra uppgifter om gårdarna.
Har någon möjligen någon kännedom om detta och kan hjälpa mig?
Vårhälsningar
Ulf Myrman

2021-05-27, 17:34
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lantmäteriets historiska kartor.

Lantmäteristyrelsen är riksmyndigheten. Lantmäterimyndigheterna är länsmyndigheterna. Det är i de två arkiven som du hittar skifteskartor m.m., och ibland också äldre kartor från före skiftena. I vissa fall finns handlingar från en förrättning bara i det ena arkivet, men ofta i båda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna