ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Prestgården" Möklinta Kyrkoby  (läst 398 gånger)

2021-05-24, 20:59
läst 398 gånger

Utloggad Ronny Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-12-27, 21:49
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om en gård eller plats som heter "Prestgården" i Möklina kyrkoby. Min ana Karl August Larsson var på den platsen under ca 2 år (Husförhör Möklinta 1871-1880 AI:15B sid 478).  Förutom information om verksamheten där skulle jag vilja få hjälp med att peka ut platsen på en karta. Jag har letat själv i äldre kartmaterial men inte blivit riktigt klok/säker på vad som avses.

2021-05-24, 22:09
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4532
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:40
    • Visa profil
Prästgården omfattade större delen av Möklinta väster om Åsvägen. På Häradsekonomiska kartan står det "Kyrkoh.bost." men det är ändå oklart exakt vad som avses, förmodligen var det nuvarande fastigheten Möklinta Prästgård 1:62 just norr om Hammarbyvägen. Prästgården var en stor bondgård med massor av folk, din ana bodde säkerligen inte i själva "Prästgården" utan i något annat hus på fastigheten, exakt vilket framgår ju inte av Hfl.

2021-05-26, 20:48
Svar #2

Utloggad Ronny Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-12-27, 21:49
    • Visa profil
Tack för vänligheten och informationen Leif!
Jag har tittat på häradsekonomiska kartan 1905 och ekonomiska kartan 1963. På kartan från 1963 syns fastighetens storlek tydligt, väster om Åsvägen.
Som lantarbetare bodde han ju knappast i själva prästbostaden. Det är som du skriver en stor areal och krävde förmodligen flera byggnader för att husera lantarbetarna.
Som jag förstår av Hfl så var driften av lantbruket utarrenderat, det talar ju också för att jordbrukets byggnadsbehov bör ha varit skiljt från den kyrkliga verksamhetens byggnader.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna