ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gjorde Märta Håkansdotter den 18 maj 1643?  (läst 337 gånger)

2021-04-20, 14:10
läst 337 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:30
    • Visa profil
Jag har länge undrat över hustrun till Laurentius Starbecchius som var pastor i Hallingeberg i början av 1600-talet. I det första herdaminnet för Linköpings stift av Håhl på 1840-talet står ingenting om hans hustru.I Ny Svensk Slägtbok i början av 1900-talet (där Starbäck är en av de ingående släkterna) står att Laurentius var gift men att det var okänt med vem. (Kanske bara för att sonen Israel fanns?)

När Westerlund & Setterdahl började på ett nytt herdaminne kom de aldrig fram till Hallingeberg, men det kom sen i del 4 av Erik Meurling år 1920. Där finns för första gången vad jag vet uppgiften om att han var gift med Märta Håkansdotter "som lefde 1643 18/5". (Lars/Laurentius gick bort 1634.)

Sen har den uppgiften återgivits på andra ställen, men om det då bara kommer från Meurling eller också har hittat källan vet jag inte.

Är det någon som vet vad som är källan till hennes namn? Och vad det är hon gjorde den 18 maj 1643 som har gett spår någonstans. Jag har letat lite efter om hon dyker upp som dopvittne nånstans i närheten då och står som pastorsänka, men inte på något metodiskt sätt, så jag kan absolut ha missat något.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna