ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmogekista från 1800-talet - vad åsyftar årtalet?  (läst 438 gånger)

2021-04-10, 15:11
läst 438 gånger

Utloggad Gustaf Bergquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 15:16
    • Visa profil
Min mor har en kista i sin ägo. Den härstammar enligt uppgift från hennes farmor som i sin tur ärvt den. Inskriptionen är förbättrad på senare år och mycket tydlig - "J. J. Son 1853".

För att kunna placera den i släkthistoriken behöver jag förstå lite mer om seder och bruk vid denna tid. Det är ju ingen brudkista eftersom det är ett mansnamn (...son) ingraverat.

Vilket årtal är det som står på kistan - är det i samband med konfirmation, myndighetsdag, flytt hemifrån, eller kunde det bli lite "närsomhelst", när så att säga behovet uppstod?

Min mors farmors far hette Johannes Jonsson, och den uppenbara hypotesen är ju därför att inskriptionen åsyftar honom. Han fyllde 20 år 1853. Den fråga jag försöker få svar på är huruvida det är sannolikt att kistan ursprungligen gjordes för honom?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna