ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Hulda Emilia.  (läst 451 gånger)

2021-04-02, 23:36
läst 451 gånger

Utloggad Moa Fejerstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 01:37
    • Visa profil
Hulda Emilia Johansson föddes i Hemsjö 5/9 1871.

1890 emigrerar hon från Hemsjö till Amerika. Tre decennier senare tillkommer en anteckning i husförhörslängden: Hulda dödförklaras av Kullings häradsrätt 14/4 1923. Dödsdagen antas vara den 26/4 1910.

Finns det någon uppenbar förklaring på vad som skett? Vart kan jag vända mig för att få mer information om händelsen? Vilka böcker bör jag kolla i, och vart hittar jag dem?

2021-04-05, 15:13
Svar #1

Utloggad Jakob Carlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:27
  • Inriktad på emigration
    • Visa profil
    • theletterfromalaska.wordpress.com
Hej! Man kan chansa och ta ett provabonnemang på https://www.ancestry.com/ och se ifall hon dyker upp i de amerikanska arkiven. Jag tänker att målet blir att försöka hitta vart hon bodde i Amerika och sedan försöka få en träff på ett dödscertifikat som skulle kunna svara på hur hon dog. Du kan även prova familysearch.org som är en gratis tjänst liknande ancestry. Börja där och se om du kan komma vidare i din efterforskning

Mvh

Jakob
theletterfromalaska.wordpress.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna