ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brev till Bergskollegium 1763, bild 1  (läst 502 gånger)

2021-03-30, 23:51
läst 502 gånger

Utloggad Tim Schroeder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 12:36
    • Visa profil
Kan någon läsa denna texten? Jag förstår endast enstaka ord....

2021-03-31, 12:08
Svar #1

Utloggad Tim Schroeder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 12:36
    • Visa profil
Efter texten följer två teckningar som approberats av Gottschalk Schröder som författat brevet. Troligen handlar brevet om dessa två teckningar som jag misstänker kan vara förslag till sättugnsmotiv. Dock har jag aldrig sett sättugnar från Linnefors järnbruk med dessa motiv...så det vore bra att få texten tolkad...
Mvh
Tim

2021-03-31, 13:50
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Tim!
 
Vilket intressant dokument! Skrivelsen verkar handla om verkets gjuteristämplar, där Schröder tydligen vill informera Bergskollegium om den devis som numera användes på kakelugnarnas framstycken och sidor, och som han nu alltså bifogar två teckningar av (sedan tidigare hade Bergskollegium uppenbarligen bara informerats om att verkets stämpel i allmänhet var ett ankare med en ögla). Jag tyder texten såhär:
 
”För flere år sedan är detta wärcks
giuteri stämpell uppgifwen sådan
som den brukad blifwit, neml.
1 anckare med sin ögla; men De-
vicèn å kakellugnar är icke
tillkänna gifwen; I anseende
hwartil jag nu har äran wörd-
sammast wid handen lämna
det den hit tils brukade Scham-
 
ploun warit sådan: at på Fram-
stycket står ett leijon med en b[..?]
och på sidostycket 1 lind, en ström som
flyter utför ett Bärg och faller i en
siö, samt Signum Martii flytande uti
siön i Mercurii staf. Mitt på sido
stycket blifwer Brukets stämpell
ett ankare stående med en Krona
öfwer, hwilcket alt närmare
af närlagde rittningar guns[ti]-
gast kan intagas. Linnefors
Bruk d 29 Oct: 1763.
Gottsch: D: Schröder”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-03-31, 17:24
Svar #3

Utloggad Tim Schroeder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 12:36
    • Visa profil
Hej Markus!

Så utomordentligt intressant! Tusen tack för hjälpen!

Jag kände bara till denna stångjärnsstämpel för Linnefors sedan tidigare och ser nu att den verkar ha tagits i bruk först 1766...:

https://digitaltmuseum.se/021017468010/stampelbok/media?slide=0

Så denna information är troligen helt ny!

Faktum är att jag igår fick hela volymen (61) om Lindefors/Linnefors ur Södra bergsmästaredistriktet 9 avfotograferad från Vadstena igår...och jag ser att det finns en annan handling från just 1766 där man i texten ritat av den nya stämpeln. Jag tror att man kan ha bytt stämpel i samband med att själva järnbruket övergick i annans ägo. Gottschalk Schröder bodde dock kvar i själva herrgården i många år.

Motivet med ankaret är ingen tillfällighet och hade säkert mer än innebörden hopp.... Gottschalk var nämnligen sedan 1748 gift med Emerentia Elisabeth Anckarfjäll (1731-1772) som hade ett upp och nervänt ankare i sitt vapen (ursprungligen från släkten Skalm i Finland). Säkerligen har inspirationen kommit därifrån.

Bästa hälsningar och igen tusen tack!
Tim






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna