ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn som skickades ut på landet!?  (läst 360 gånger)

2021-03-29, 12:33
läst 360 gånger

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
HejJag kom att tänka på en sak i helgen när min pappa pratade om att han och brorsan blev utskickade på bondgårdar om sommaren som barn där de fick mocka ladugårdar och hugga ved etc, medans mamman (min farmor) var kvar i stan, eller ja de bodde i Brännkyrka alltså. Finns dessa utackorderingar registrerade någonstans, och isåfall var? Eller var det troligast nåt privat arrangemang?
<3 Tack för all hjälp <3

2021-03-29, 22:05
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:49
    • Visa profil
Hejsan, i många fall var det kommunerna som ordnade dessa sommarvistelser för stadsbarnen. Det fanns (finns) sommarkollo och att vara sommarbarn hos familjer på landet.
Ta kontakt md Stockholms stadsarkiv, de borde kunna ge dig besked om din pappas och farbrors sommarvistelser.


Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna