ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad var Simmelsberga och Holledamshus?  (läst 287 gånger)

2021-03-18, 21:49
läst 287 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Jag skulle behöva hjälp med någon som kan Ekeby/Kågeröd med omnejd.

I Kågeröds dopbok, 12/9-1781 ser jag att Nils föds. Jag lyckas inte utläsa något yrke på hans far men om jag läser rätt hette han Petter och kom från Simmelsberga. Denna ort ligger ju strax utanför Ekeby.

1 - Tillhörde den vid den här tiden Kågeröd socknen?
2 - Hur stor kan den här orten tänkas ha varit i 1700-talets slut?

Orsaken till min fråga är att jag ser att Nils senare står antecknad som född i Kågeröd och boende i något som benämndes Holledamshus (v105756a.b1790.s174).

3 - Vad var Holledamshus?

Därefter får Nils ett antal barn, och de står noterade som födda i Ekeby (v105756a.b1790.s174).

4 - Kan de ha varit födda i Holledamshus / Simmelsberga o ändå stå noterade som födda i Ekeby?

En av sönerna dör sedermera i Truedstorp (v105781a.b2310.s453)

Jag blir inte klok på om man över 3 generationer här har rört sig från Simmelsberga - Kågeröd - Holledamshus - Ekeby - Truedstorp eller om man kan dra ett sträck över Ekeby o Kågeröd då det enbart betecknad församling eller socken?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna