ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varning - forskning försvinner från släktträd i Ancestry  (läst 1458 gånger)

2021-03-18, 18:53
läst 1458 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Jag vill informera om att jag med flera har förlorat stora mängder forskningsdata från våra släktträd på Ancestry.

2018 bestämde jag mig för att pröva på digital släktforskning. Eftersom jag även ville ta DNA-prov tittade jag runt lite och fann att Ancestrys program verkade bra samt att släktträdet hade en väldigt bra och tydlig layout. Även om jag rätt snabbt insåg att man inte skulle kopiera någonting och helst använda Arkiv digital för att hitta bättre information, så var jag fortfarande väldigt nöjd med själva släktträdet. Det kändes också skönt att inte behöva oroa mig för att allt skulle försvinna vid en datorkrasch. Men nu är det andra gången som personer och all forskningsdata som är kopplat till dessa personer helt plötsligt försvunnit ur mitt släktträd.

Denna gång upptäckte jag att en bror i en större syskonskara saknades och med honom även hans fru och dennes föräldrar och syskon samt hans barn, barnbarn och barnbarnsbarn! Det är så många timmars arbete som bara försvunnit inkl alla arkivkopior, uppladdade foton etc.

Jag bestämde mig för att flytta mitt träd och har nu gått över till FTM, och lyft över mitt träd dit. Men när jag nu har börjat gå igenom person för person för att se att all info förts över ser jag hur många personer som faktiskt saknas. Jag jämför självklart med mitt träd på Ancestry för att försäkra mig om att det inte har blivit ett överföringsfel, men så har inte varit fallet. Det finns inget mönster utan det är någon eller några i en syskonskara som försvinner, eller fruar och barn till tre av fyra bröder är borta osv. osv.

När jag informerade andra släktforskare på Ancestry som jag haft kontakt med fick jag svar från flertalet, både i Sverige och i USA att de haft samma problem. Forskningen är bara borta.

Även om jag är konsekvent med back-up tagning, så hjälper ju detta inte eftersom jag dels inte vet när personer försvunnit ur trädet och hur många som försvunnit - därmed är det omöjligt att veta vilken eller vilka versioner som är "rätt" och dels att information, foton, dokument etc inte förs över med Gedcom.

Jag vill verkligen varna alla för att ha sitt huvudträd på Ancestry, så att ni inte råkar ut för samma sak.

Tyvärr får man inga svar från Ancestrys kundtjänst - det hela går runt, runt i cirklar med nya kundtjänstmedarbetare som skickar vidare till kollegor och alla frågar samma frågor: Vad heter ditt träd? Vilka har försvunnit? och sedan händer ingenting. Oerhört oseriöst.

Vänliga hälsningar,
Karin




2021-03-19, 12:30
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag kan inte svara för exakt vad som har hänt eller hur Ancestry hanterar backup och olika typer av data. Däremot så bör man alltid regelbundet ta en egen smart backup av viktig data (inte bara släktforskning) oavsett om man har den i sin dator, på Ancestry eller någon annanstans. Ingen lagring är 100% säker och då har man i alla fall gjort allt man kan för att framtidssäkra forskningen. Det blir ju dock lätt ganska komplext om man måste jämföra versionerna vilket hade behövs i det här fallet.


Har du sökt i deras tjänst efter några av personerna som har "försvunnit" från trädet så att det inte "bara" råkar vara kopplingarna till ditt egna träd som har tappats?

Det är inte så att några andra personer har tillgång till att redigera ditt träd?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2021-03-19, 19:43
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Vincent,

Nej, jag har inte tillåtit något annat att redigera i trädet och när jag sökt på personerna finns de inte att hitta. Det finns inte heller någon logik i mönstret över den saknade datan. Nu när jag går igenom person för person i mitt nya program ser jag att personer försvunnit lite här och där. Ska man tala om ett mönster är det oftast fruar, svärföräldrar och barn som försvinner.

Mvh Karin



2021-03-19, 21:48
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är ju verkligen bedrövligt. 
Betydligt bättre att ha ett vanligt släktforskningsprogram, som du väl har ? Och lägga upp data på en egen webbsida.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-03-20, 11:23
Svar #4

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Sven-Olof,

Nej, när jag började så hade jag inte  kunskap om olika släktforskningsprogram, den forskning jag hade gjort sedan tidigare var i pappersform och visste inte då att det fanns släktforskningsprogram som inte var onlinebaserade. Baserat på andras och eget tyckte verkade Ancestry bra, speciellt eftersom jag även ville koppla mitt DNA dit. Efteråt har jag lärt mig massor och nu har jag skaffat FTM och är mycket nöjd, även om det kommer ta väldigt lång tid att återställa allt som försvunnit.

Oavsett vill jag förhindra att andra hamnar i samma situation som jag, så att man inte sitter och gör en massa arbete som sedan försvinner.

/Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna