ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljunggren  (läst 684 gånger)

2000-04-16, 22:40
läst 684 gånger

Jan-Anders Ackring

Underskeppare Johan Petter Ljunggren var gift med Johanna Pettersson, f. omkring 1821. De fick dottern Emmy Augusta Josefina Ljunggren i Karlskrona AM 1858-08-16 (CIA:13 2/4). Ett dopvittne var Extr. Qvartersman Gustav Fredr. Ljunggren.
 
Emmy hade troligen en bror vid namn Karl Ossian Ljunggren som troligen var sjöman. Ossian var dopvittne då Emmys son Emil Jönsson döptes 1884-04-06 f. 04-27 i Karlskrona STS (CI:6 12/21).
 
Då Emmys son Harald Jönsson f. 1887-01-02 i Karlskrona STS (CI:6 18/21) döptes var en jfr. Elise Ljunggren dopvittne.
 
Jag har blivit intresserad av dessa Ljunggrenare. Om någon har stött på namnet så är jag intresserad för att få lite öppningar. Hur många/vilka barn hade Johan Petter Ljunggren och vad hade han för syskon? Vem var hans föräldrar och vilka var hans syskon?  
Varje litet bidrag mottages med tacksamhet.
 
Jan-Anders Ackring

2000-04-17, 21:07
Svar #1

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:44
    • Visa profil
Hej
 
I en släktforskning som skett på min farmors sida, nämns en Petter Davidsson. Denne skall ha varit båtsman.Han skall ha kallats Ljunggren. Han dog 1775 i Karlskrona.  
 
Petter skall även ha varit torpare i Stafsinge i Halland.  
Petters hustru hette Cecilia Johansdotter F 1757  
D 1819
 
Petters fars namn var David Herrfodt. Denne var murarmästare i Stafsinge F1704 D1784
Petters mor Kristina Olofsdotter F 1712  
 
Kan denne Petter ha något gemensamt med Din Ljunggren?. Hör gärna av Dig om det kan stämma.
 
Mvh
 
Ing-Britt

2000-04-17, 22:39
Svar #2

Jan-Anders Ackring

Ing-Britt,
tack för ditt inlägg. Din Ljunggren får jag lägga och mogna ett tag. Det är något för tidigt för att jag skall få någon direkt koppling. Man kan ju tänka sig att Johan Petter fått ett förnamn efter någon idol, kanske t.o.m din Petter Davidsson, Ljunggren, i tidigare led men det behöver naturligtvis inte vara så.  
Jag står just i begrepp att sända tillbaka en hög med mikrokort till SVAR och det är lite retfullt om jag skulle behöva korten senare. Karlskrona AM verka också vara lite rörig för en oinvigd.
 
Ing-Britt tack ännu en gång. Jag samlar Ljunggrenar för kommande behov och lovar höra av mig om jag hittar kopplingar.
 
Jan-Anders Ackring, Varberg i Halland

2000-04-27, 09:59
Svar #3

Mette Ljunggren Christensen

Hei!
Jeg heter Mette Ljunggren Christensen.Jeg bor i Norge,Borre kommune og har begynt med slektsforskning.Min mors slekt heter Ljunggren,de kommer fra Sandsvær som ligger utenfor byen Kongsberg.De har vært bønder og har vært medlemmer av Babtistkirken der.Min bestefar het Sverre Ljunggren,gift med Elsa Matilde Ljunggren.Vet noen noe om denne slekten?
 
Hilsen Mette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna