ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ödeby död 1798-05-27  (läst 378 gånger)

2021-03-08, 14:52
läst 378 gånger

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-03-22, 23:58
    • Visa profil
Hej !
1798-05-27 dog i Ödeby Anders Andersson från Hästhagen genom drunkning.
Det finns ganska många ord jag inte kan tyda, finns det någon som är bättre på att läsa vad det står ?
mvh  // Göran

2021-03-09, 15:55
Svar #1

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Gör ett försök, även om jag inte är helt säker:

Änklingen Anders Andersson ifr Hästhagen, dog av en olykshändelse, at han drunknade på Smalsundet emelan Prästgården och Tegeltorp, då han skulle begagna sig av Braxenleken, och hade, efter den ransakning, som i Soken stämma anstäldes, efter allas förmodan, af sömn betagen fallit i sjön, hwarwid kan anmärkas, så som något owanligit, at han fants flytande på wattnet, liggande framstupa och war nästan torr på ryggen, fast han ej blef funnen för än vid pass halfannan tima efter sin död. Hans ålder war 62 år, 3 månader och 2 dagar.

2021-03-09, 18:19
Svar #2

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-03-22, 23:58
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket. Nu när jag ser din text så kan jag också tyda det mesta, allt blir lättare med facit.
mvh  // Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna