ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunnerbo häradsrätt (G) FII:19 (1806-1807) Bild 512 / sid 964 (AID: v76224.b512.s964, NAD: SE/VALA/01582)  (läst 416 gånger)

2021-02-06, 17:25
läst 416 gånger

Utloggad Irene Berlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 18:04
    • Visa profil
Hej.
Jag är ny på detta att läsa text. Skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda detta.
Tack!
Hälsningar
Irene

2021-02-07, 08:26
Svar #1

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
År 1806 den 27 oktober inställde sig undertecknade upptecknings och värderingsmän uti Arfveka, att uppteckna och värdera ägendomen i boet efter afl. Daniel Jönsson i Arfveka, och dess hustru Britta Fredricsdotter, som med döden afled, Daniel Jönsson den 12te dennas, och hustrun Britta den 19de samma månad och efter sig lämnat en liten omyndig dotter Maya Danielsdotter. Endast 3ne månader gammal, och till att bevaka den omyndigas rätt föreslogs såsom förmyndare de bofasta männen Per Erlandsson och Gumme Månsson i Giöskjöp. Släktingarna ålades wid eds förpliktelse att så redeligen uppgifva ägendomen i boet som den befann wid den avlidnes död å innan bouppteckningen (påbörjades?) och befanns som följer (nemeligen?)

mvh Åke

2021-02-07, 09:07
Svar #2

Utloggad Irene Berlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-07-19, 18:04
    • Visa profil
Hej.
Tack så jättemycket. Det var till stor hjälp!
Hela den familjen dog inom en vecka utav mjöldryga, utom det lilla barnet Maja. Det var bra att få veta vem som tog hand om henne. Om inte hon hade klarat sig så hade inte jag funnits.
Mvh
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna