ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jeppestad - Överby Gård  (läst 410 gånger)

2021-02-01, 15:15
läst 410 gånger

Utloggad Anna Tjäder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-02-05, 15:06
    • Visa profil
Hej.
Jag är alldeles ny här och i forskningen, så jag vet inte riktigt hur man bär sig åt. Jag försöker hitta historia om vårt hus och tycker det vore trevligt att komma i kontakt med andra som håller på med forskning i samma område eller som har kommit i kontakt med personer som har anknytning hit till Överby.
Jag har tittat på historiska kartor och har sett hur bybilden har förändrats, vägsträckning dragits om och andra förändringar som skett. Har också lyckats upprätta en rudimentär ägarhistorik på fastigheten, men vill gärna gå vidare.
Så ta gärna kontakt med vi kan slå våra påsar i hop och dela information.
Vänliga hälsningar
Anna

2021-02-02, 19:47
Svar #1

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej Anna,

Jag har ingen speciell anknytning till just Jeppestad i Vårdsbergs sn men jag har forskat och sökt i kyrkoarkiven. Jag vet inte om du varit inne i Riksarkivet och Digitala Forskarsalen som finns på nätet och är helt gratis.
https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen
 Där kan man söka i kyrkoarkiven just för vårdsbergs sn. Går man in i husförhörslängderna och även församlingsböckerna så kan man se vem som bodde i Jeppestad Överby gård vid en viss tidpunkt.
Jag ger ett exempel här som är från slutet av 1800-talet;
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035259_00084#?c=&m=&s=&cv=83&xywh=313%2C792%2C4850%2C3113
Här kan man hitta mycket spännande. Du kan se var och när Karl Gustav och Kristina Charlotta föddes, när de vigdes, du kan se barnen, ibland som här finns det pigor och drängar. Här kan du se att de även hade en son som utvandrade till Amerika 18/11 1887. Då blir man nyfiken, vad hände med honom? Då kan man söka vidare om honom på annat sätt.

Som sagt; Det finns mycket information att hämta i kyrkoarkiven.

Mvh
Mats

2021-02-05, 15:06
Svar #2

Utloggad Anna Tjäder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-02-05, 15:06
    • Visa profil
Hej och tack för ditt svar och dina tips.
Jag har varit inne och nosat lite i båda källorna och du har rätt i att det finns massor av intressanta trådar man skulle kunna börja dra i. Jag har kommit så långt att jag upprättat en ägarhistorik (mycket tack vare min mamma, som släktforskat länge och kan läsa den gamla texten) och nu skulle jag vilja få reda på hur man vet att huset byggdes just 1864. Jag har kontaktat Lantmäteriet för att se om de har några uppgifter. På den tiden behövdes det ju inga bygglov eller liknande (som jag förstått det) så då kanske det inte ens finns registrerat...Svårt att veta i vilket register man ska söka, men jag gräver vidare.
Tack igen!
Vänliga hälsningar Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna