ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drothem C:3  (läst 509 gånger)

2021-01-21, 15:26
läst 509 gånger

Utloggad Margareta Pilemalm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 07:47
    • Visa profil
Hej! Ny här så vet inte om jag får allt att fungera. Behöver dock läshjälp. Sven Larsson dör 1741 den 28/5 i Bossgård, Drothem. Prästen har skrivit mycket trevligheter om Sven. Jag förstår i stort innehållet men skulle gärna vilja ha allt uttytt.
Drothems socken
död- och begravningslängd C:3 sid 539
1741-05-28

2021-01-22, 00:32
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 14:50
    • Visa profil
    • Släktingar.se
D. 28 Maii Kl. half 2 om morgonen Sokneman och Kyrkowärden Sven Larßon i Boßgård. Beg. d. 31 Dca. 2 p. T. Gl. 5 månader och 39 [åhr].Thenne Soknemannen hafwer mycket wackert arbete giort wid kyrkan, upmuntrat the andre Soknemän med sig at upsättia ringmuren omkring kyrkogården på then östra sijdan åt staden, och påtog sig emot en mycket lindrig betalning nämbligen 1 laß wed af hwart matlag på gården at skaffa fram steen ther til, hwilket han ock giorde för så många som höllo sin lofwen. War jämwäl förårdnad til kyrkans Byggmästare, och hade inseende på klåckor och stapell, och hwad helst på något sätt kunde fehlaktigt wara, hwar utinnan han betedde trohet nijt och sorgfällighet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2021-01-22, 11:22
Svar #2

Utloggad Margareta Pilemalm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 07:47
    • Visa profil
Helt underbart. Tack tack tack!

2021-01-23, 17:56
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 14:50
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ber så mycket om ursäkt för att texten blev så liten men jag hoppas det gick bra att läsa ändå? Redigeraren här på Anbytarforum lever tydligen sitt eget lilla liv när man använder en Mac  :)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2021-01-23, 21:04
Svar #4

Utloggad Margareta Pilemalm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 07:47
    • Visa profil
Texten i det du skrev hade jag inga problem alls med :) Däremot har jag åter problem att läsa vad prästen i Drothem skrivit. Har du tid att tyda det åt mig så är jag så tacksam. Drothem C:3 död-och begravningslängd sid 525.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna