ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-01  (läst 3115 gånger)

2003-11-06, 08:36
läst 3115 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Per och Anders, och alla andra!  
Karl Gustaf Liljenberg (1914-1991) hade en ganska omfattande korrespondens med Torvald Sjöblom (1889-1972) och formligen bombarderade honom med dessa mer eller mindre (oftast mindre ...) väl underbyggda antavlor. Vid något tillfälle lyckades han t.o.m. rycka med Sjöblom för ett tag - dock inte med någon av de mer utsvävande konstruktionerna. Ganska snart kom dock Sjöblom underfund med Liljenbergs bristande grunder för sina påståenden.  
Liljenberg har jag pratat med per telefon; det bör ha varit 1978/1979, och han hade fortfarande ganska vilda id?er då. (Jag kan ju bl.a. vidarebefordra hans avslöjande att inka-indianerna kallas just 'inka' efter en viking vid namn Inge som kom till Sydamerika med sitt drakskepp år 782 (tror jag det var) ... Och namnet Atahualpa är inget annat än en förvrängning av namnet Athaulph, som ju förekom i Europa ...)  
Sjöblom hade jag tyvärr aldrig någon direkt kontakt med, utan mitt intryck av honom baseras helt på hans efterlämnade alster och korrespondens, samt även av vad jag har fått mig berättat av personer som träffat honom personligen. Jag uppfattar honom som noggrann och strikt (kanske en effekt av hans tid som anställd vid försvarsverket), men också lite egen, åtminstone på äldre dagar.  
Det är både intressant och uppfriskande att se i Sjöbloms samling hur han på ett ställe redovisar en av Liljenbergs uppfattningar, och sedan lägger till kommentaren Liljenbergs vanliga fantasier!.  
Jag säger inte att alla Liljenbergs gissningar är felaktiga - någon gång har han kanske träffat rätt! - men grunden för dem är synnerligen bristfällig.  
 
Hälsningar, Mikael!

2003-11-06, 14:07
Svar #1

Utloggad Joakim Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Mikael!
 
Off topic, men det där med Liljenbergs vikingafantasier reagerade jag på, för jag såg en gång en tjock bok på biblioteket som handlade just om påstådda vikingariken i Sydamerika. Boken var på engelska och jag har inte för mig att det var några svenskklingande namn bland författarna, men jag undersökte inte saken närmare. Vet du hur utbredda de här id?erna är, och varifrån de ursprungligen kommer? Låter lite som en ny variant av göticism..
 
Tillbaka till Loshult (så inte anbytarvärden blir förgrymmad): Jag har lagt märke till att du har en del information om de boende i Gnubbefälle, åtminstone i äldre tid. Det är inte så att du sitter och trycker på en hel gårdsgenealogi? Jag har haft lite funderingar på att göra en sådan nämligen. Men jag kan inte påstå att jag börjat (har hittills mest ägnat mig åt släktens östgötska del). Mina gnubbefällingar kommer f.ö. inte, vad jag kunnat utröna, från Esbjörn, utan från Jöns Persson (1674-1748), men du kanske känner till om det finns något samband mellan de båda släkterna? Kanske hans hustru Pernilla Svensdotter skulle kunna vara en dotter till Sven Tykesson (ren spekulation)..?
 
Mvh
Joakim Ekberg

2003-11-06, 16:27
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Joakim!
 
Här kommer jag och lägger mig i.
Jo, Pernilla Svensdotter är dotter till Sven Tykesson.
 
Och Jöns Persson härstammar visst från flera gamla Esbjörnar. Jöns far var Pelle Esbjörnsson (1628-1724). Hans far var Esbjörn Svensson (ca 1579-1657). Dennes far Sven Esbjörnsson och så har vi farfars farfar Esbjörn efter vilken gården ibland kallades Esbjörnatorp.
 
Jagt vill inte påstå att jag har en hel gårdsgenealogi för Gnubbefälle. Men jag har koll på ca 450 Gnubbefälleättlingar - dock inga från någon östgötsk del. En kusin till mig bor på den norra Gnubbefällegården, den som numera brukar kallas Massa torp. Den gården har gått i släkten hela tiden sedan 1500-talet. Den andra gården, Västra torp, är också kvar i släkten.

2003-11-06, 16:59
Svar #3

Utloggad Joakim Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Kul att spekulationer ibland kan slå in! Det stämde ju bra med årtalen och så. Och Pelle Esbjörnsson kände jag ju till, men hade inte reflekterat över att det kunde finnas ett släktskap där. Verkar ha varit mer regel än undantag med lite lindrig inavel i de här trakterna..?
 
Och kul att träffa på en släkting! För det måste vi ju vara. På den ena av gårdarna i Västratorp bor nämligen min morfars äldre bror (Gustav Svensson), och på den andra en något mer avlägsen släkting (Sture Frostensson, om han nu är kvar där).
 
(Det där med släktens östgötska del avsåg alltså MIN släkts östgötska del. De har inget med varandra att göra, åtminstone inte förrän Gustavs bror, min morfar, flyttade till Finspång för ett halvt sekel sedan.)

2003-11-06, 17:22
Svar #4

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Joakim!
 
Det där med inavel får vi väl ta med en nypa salt. Kusingiften förekom men var tämligen ovanliga. Men Pernilla Svensdotter och Jöns Persson var faktiskt fyrmänningar. Och att hitta en flicka i socknen som man inte på någor sätt var i släkt med var väl inte så lätt.
 
Hör gärna av dig om du vill komplettera dina uppgifter. Jag har nog koll på hyggligt mycket om gårdarna i Gnubbefälle.
 
Sture Frostensson bor fortfarande kvar på Västra torp, förresten.

2003-11-07, 10:44
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Joakim!
 
Jag vet inte hur utbredda de är, men det förekommer ju bilder av olika slag på 'hit-sidan' av Sydamerika, föreställande skepp och skäggiga män. Det förekommer också skulpterade byster av personer med klart negroida drag (åtminstone en av den var t.o.m. gjord i svart sten). Så personligen är jag kanske mer inne på id?n att det var de goter som hade invaderat Afrika som for över dit, och hade med sig infödda afrikaner. Men att utifrån de lämningar som finns sätta ett specifikt år för ankomsten, och att härleda inkornas namn till ett nordiskt mansnamn, det tycker jag är att gå för långt.
 
Den andra delen har du ju redan fått kommenterad av Torbjörn (som också har mer uppgifter än jag i denna fråga), men jag kan ju lägga ut det jag av en händelse fann i 'Inneliggande handlingar i Kristianstads rådhusrätt' (även om jag har för mig att jag lagt ut det tidigare):
 
Kristianstads rådhusrätt 19/10 1643
Anno 1643. Den. 19 October: Skötte oc Affhende, Peder Annon?en i Knis?linge, fra Sig och sin hustrue, Trune Niel?daatter och deris Arffuinger, Alt huis Jord och Eiendomb Som hinde Arffueligen er bleffuen tilfalden Vdj Gnubefeldetorp i Loe?holt Sogen, Effter hindes Sl: Moder Sidtze Madtzdaatter, Och det Indtill hans Moderbrödere ibm, Niglaus och Tyge MadtzSönner Och deris hustruer, Ki?lle Jen?daatter, och Ingeborg Moen?edaater, och deris Arffuinger, dennem till Lige fordeell, och till Euig Eyedomb etc: Efftersom hand der fore betalt er _15 dlr:, Och er Samme Jord till Laugbud sambtöcht Vden Kaldz Giffuel?e, Effterdj Ingen staar Nermere, til den at bör Kiöbe, End de for.ne hans Morbrödre:
 Att Dette ehr enn Richtig Copio,
 Aff ?ster Giöngherridtz Tingbog
 Vdschreffuen Saauit den dag om fors.ne Passerit
 er, bekiennder Jeg, wnderschreffne,
 Jens?
 Jens?ön? E: Haandh
 
Denna Trune Niel?daatter var alltså kusin till Pernillas far Sven Tykesson.
 
Hälsningar, Mikael!

2003-12-13, 18:21
Svar #6

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Fornehasle?
 
Finns det någon ort i Loshults socken som heter ungefär så eller något liknande? Ortsangivelsen finns i Loshult C:1 t.ex. 1661 23 p Trin föddes Haagen Jonsöns barn i Fornehasle Jon.
 
Tacksam för hjälp eller tips!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-12-13, 20:17
Svar #7

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
Orten heter Fornahässle. Där har funnits ett antal gårdar och torp genom århundradena.

2003-12-13, 21:15
Svar #8

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack Torbjörn!
 
Vet Du var Fornahässle ligger? Finns orten kvar idag? Jag kan inte hitta det på kartan.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-12-13, 22:53
Svar #9

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ylva!
Du kan gå in och söka på Lantmäteriets hemsida. Gå t ex till Kartsök och skriv in Fornahässle.
Deras adress är: http://www.lantmateriet.se/
 
Fornahässle ligger ca 2 km väster om Loshults kyrkby.
 
På lantmäteriets hemsida finner du också under Historiska kartor en karta från 1748 med ägorna inritade.
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2003-12-14, 08:29
Svar #10

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej igen!
 
Kolla gärna också Jan Nymans fina hemsida med gamla foton och en tidningsartikel om en av gårdarna i Fornahässle.
Adress:
http://www.jannyman.com/historia/Fornahassle/fornahassle.htm
 
 
Hälsningar
 
Torbjörn

2003-12-14, 12:52
Svar #11

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Mikael Persson!
 
Den 7 dec 2000 hade Du ett långt inlägg (har glömt rubriken) med någons anor i tolv generationer. Från detta inlägg har jag fått ut att Torbjörn Jönsson född 1620 Ekön, Loshult var son till Jöns Persson född 1588 Ekön och Jöns hustru Svenborg Torbjörnsdotter född 1606 i Killeboda. Men i samma inlägg står det att Jöns och Svenborg gifte sig 1625. Och sonen föddes 1620?
 
På Disbyt har jag funnit uppgift om att Jöns hade en första hustru, Svenborg Lassesdotter som dog 1622. Om detta är riktigt borde ju Torbjörns mor vara den första Svenborg.
 
Jag får inte riktigt ihop det. Kan Du hjälpa mig att reda ut begreppen?
 
Tack till Torbjörn Malm för länktipsen!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-12-16, 13:26
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
I ett program som jag har här i datorn så står just året 1620 som Torbjörn Jönssons födelseår. Det står dock ingen förklaring till det året.  
När hans hustru Kerstin Jönsdotter dör 4/11 1701 så nämns det att hon varit änka i 26 år och att de var gifta i 20 år. Det ger ju ett dödsår 1675 för honom och vigselåret blir ju 1655. Eftersom hustrun var från Virestad så finns det ingen bevarad vigselnotis, och inte heller kan man finna Torbjörn i Loshults dödbok.  
Så det finns så vitt jag kan se nu ingen orsak till att sätta ett födelseår på Torbjörn Jönsson, allra minst 1620, och jag ber om ursäkt för det.  
Hans förnamn ger dock vid handen att han skulle vara son till just Svenborg Torbjörnsdotter, och inte till Svenborg Lassesdotter.  
 
Hälsningar, Mikael!

2003-12-16, 22:24
Svar #13

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack så mycket Mikael!
Då får vi väl gissa att han föddes någon gång mellan 1626 och 1635.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-12-17, 13:58
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det verkligen säkert att Jöns Persson i Ekön (död 1656) var gift två ggr? I hans dödsnotis kan jag inte få ut detta. Är det en ihopblandning av att hustrun Svenborg var dotter av Torbjörn Larsson i Killeboda som skapat de två giftena ?
Uppgiften om dessa två giften finns i Lars Lundbergs artikel Jöns Persson - en märklig loshultsbonde i Osby hembygdsförenings årsbok 1976, men vad bygger han detta på?
 
Loshult dödbok 1656:

2003-12-19, 12:32
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Som Niclas helt riktigt påpekar så står det inget i Jöns Perssons dödsnotis om ett tidigare gifte. Uppgiften stammar säkert från att det i sonen Per Jönssons dödsnotis tydligt står att modern hette Svenborg Larsdotter.  
Vad som talar för att modern verkligen hette Larsdotter är att Per Jönsson hade en son Lars (1669-1739). Denne skulle alltså i så fall ha blivit namngiven efter sin farmors far. Men han kan också möjligen ha fått namn efter sin mormors far (mormoderns patronymikon är dock okänt), eller från någon i nästa generation (dock ej efter farfars farfar som hette Jöns).  
T.ex. så hade Svenborg Torbjörnsdotter en bror Lars (1583-1660) -- han och Lars Persson kanske hade samma namngivare (möjligen efter morfadern till Lars och Svenborg? -- deras moders patronymikon är dock också okänt).  
Av Jöns Perssons egna barn så känner jag inte till någon namngivare till de följande: Elna, Elsa, Ingeborg, Sven och Per (nr 2). Inte heller Bengta (1624-1649 i Svenstorp, Osby) har någon känd namngivare om man tänker sig den i övrigt okända Svenborg Larsdotter som hennes mor (men Svenborg Torbjörnsdotters mor hette Bengta ...).  
 
Så strängt taget är jag nog vid närmare eftertanke inne på linjen som Niclas antyder, nämligen att Jöns Persson var gift bara en gång, och det med Svenborg Torbjörnsdotter. Samt att Per Jönssons mor i hans dödsnotis kallas Larsdotter p.g.a. sammanblandning med faderns patronymikon.  
 
Kommentarer från övriga Loshults-kännare tas tacksamt emot.
 
Hälsningar, Mikael!

2003-12-20, 23:03
Svar #16

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Mikael och Niclas!
 
Utan att vara Loshultskännare eller ha några egna djupare kunskaper i ämnet så gör jag följande reflektion:
 
Enligt Dig Mikael så gifte sig Svenborg Torbjörnsdotter och Jöns Persson 1625. Per Jönsson föddes 1622. Då verkar det väl rimligt att Pers mor var en annan än Svenborg T?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-12-22, 11:12
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
En följd av slutklämmen i mitt förra meddelande -- bl.a. att jag litar mer på deras begravningsnotis uppgifter än på sonen Pers dito -- blir att det bara fanns en hustru till Jöns Persson, dvs. Svenborg Torbjörnsdotter. Följaktligen behöver jag då inte ha ett uppskattat vigselår för dem heller utan kan gå på det nästan oläsliga talet i begravningsnotisen som anger längden på deras äktenskap (vid överföring av uppgifter mellan olika program så kommer inte alltid alla uppgifter med, i detta fall ett omkr). Jag tolkar det till 32, men jag är inte säker. De dör i början av 1656, och bör i så fall ha gift sig under 1623. Om man litar alltför blint på åldersuppgifter i döds- och begravningsnotiser så skulle det vigselåret innebära att sonen Per föddes innan de var gifta, eller i ett tidigare äktenskap. Man bör dock utan minsta tvekan tänka sig att sådana årtal (åldrar, längd på äktenskap, osv.) som inte styrks på något sätt mycket ofta är upp till 5 år fel. Vi har även funnit exempel på en del som är upp till 15 år fel!  
Så svaret på din fråga blir Nej (inte ens om jag skulle behållt det uppskattade vigselåret som 1625).  
 
MVH,  
Mikael

2003-12-27, 16:06
Svar #18

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Elna Jönsdotter, dotter till Jöns Persson och Svenborg Torbjörnsdotter i Ekön och alltså en hel- eller halvsyster till Per Jönsson (född ca 1622), gifte sig 1657-06-14 med Håkan Jonsson/Jönsson från Alltidhult i Jämshögs socken.
 
Följande barn har jag hittat i Loshults födelsebok:
 
Jon/Jöns, född i Ekön, döpt 1661-11-23. Bland faddrarna finns Peder i Eegöen
 
Olof, född i Fornahässle, döpt 1664-10-09. Inger, Peders i Eegöen bar honom till dopet
 
Per, född i Loshult, döpt 1668-03-29. Bland faddrarna: Per i Eegöen.
 
Elna, född i Loshult, döpt 1772-10-13.
 
Båda föräldrarna Elna Jönsdotter och Håkan Jönsson förekommer som faddrar vid olika dop från 1658. Efter 1772-12 har jag inte hittat något på Elna och efter 1775 ingenting på Håkan. Jag har sökt till och med 1685.
 
Finns det någon som har ytterligare uppgifter om Elna och Håkan och deras barn? Hur pass välförd är födelseboken i Loshult? Tycker det är lite glest mellan en del av barnen och långt mellan vigseln och barn nummer 1
 
Kan denne Håkan vara den Håkan som i Vigo Edvardssons bok om Loshultskuppen omnämns på sid 52 som Håkan i Loshult, nu död (1684), och hans tvenne söner Jöns Håkansson på Seland och Måns Håkansson i Höghult ...?
 
Tacksam för alla ledtrådar och tips!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-13, 18:50
Svar #19

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej!
 
Efter mitt förra inlägg 27 dec har jag gått igenom samtliga födda och döda i Loshult C1, dock utan att hitta något mer om Elna Jönsdotter och hennes man Håkan Jönsson. Jo, förresten, sonen Per född 1668 dog 10 dagar gammal.
 
Finns det någon som vet vart de tog vägen efter 1675? (Det är naturligtvis felskrivet i förra inlägget. Det ska vara 1672 och 1675.)
 
Mycket tacksam för hjälp!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-14, 19:31
Svar #20

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
I förbigående frågar du om vem som kan vara fadern till Jöns och Måns Håkansson, kända för sitt engagemang i Loshultskuppen.
 
Det var inte Håkan Jonsson/Jönsson. Fader var Håkan Frostensson, åbo på Loshult Nr 4 som levde ca 1603-1680. Moder Kerstin Andersdotter (ca 1601-1681), född i Fjärkulla. Även Håkans föräldrar är kända Loshultsbor, Frosten Håkansson och Kerstin Jönsdotter.
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn

2004-01-15, 19:58
Svar #21

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
 
Tack för hjälpen!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-18, 18:54
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Virestad friherrskaps dombok (GHA) 1661 den 28 november,f 5r:
Anklagades i Rätta Torbiörn i Kexleboda som hafuer medh fulle wållde
borttaget een Ekehoo från Enckan Swenborg Jonsdotter i Åhlekulla werederet
för ? RDr  det honom nochsampt och fullkombligen öfwertygat bleef, der-
före i anseendhe af hans öfwerdådigheet dömbdh at bööta för löösöre
Råhn 40 marker effter EdzöresB. 41 Cap:
Grefwen______: 26:___
heradetz______: 13:___
 
Virestad friherrskaps dombok (GHA) 1662 den 27 februari,f 2v:
Framkom för Rätten bengdt börgeson j Åhlekulla, som beklagar sigh
Öfwer Törbiörn Jönson j Kiexleboda, att han honom icke will
förnöia, för den skada, han genom perlamente honom till-
fogat ähr, vthan består på flyktande foot här ifrån afsades
Torsten [sic! felskrivning] Jönson Skall effter werderingzmannens besichtigande honom
bethala ett för allt 30 Dr Sölfuer Mynt
 
Känner någon Loshultsforskare till mer information om änkan Svenborg Jonsdotter i Ållekulla, Loshult sn och Bengt Börgesson i Ållekulla ?
 
Torbjörn Jönsson i Kängsleboda [förr stavat ss Kiäxleboda], Virestad sn  är mycket troligt den namne som var son av Jöns Persson i Ekön (se ovan d. 14 dec. 2003).  Torbjörns hustru ska ha varit hustru Kerstin Jönsdotter som dör 4/11 1701, bgr i Loshult - vad står om henne i dödboken? Hade de några barn?  
 
I Kängsleboda, Virestad sn levde 1676 utgamle Gammal Andersson [med sonen Anders Gammalsson som var självskriven knekt detta år]. Namnet Gammal förekommer ej i Virestad sn i övrigt. Kan denne ha någon koppling till Torbjörn Jönssons släkt ?  
Måhända är Gammal Andersson son av Anders Jenssön ohh Bente Gammelsdtr i Mörkhult i Osby sn. En son till dessa var Jon Andersson (c1605-1678) i Fjärkulla, Loshult sn vars dotter i sin tur var Hanna (Johanna/Anna) Jonsdtr som var gift med Torbjörn Svensson i Långhult, Virestad sn (son av Sven Bengtsson (Almåssläkten) i Östanböke, Loshult sn). Långhult är granngård till Kängsleboda.
 
mvh Niclas

2004-01-18, 22:32
Svar #23

Chris Fransson

Jag har en Svenborg Jonsdotter i min databas. Hon föddes ca 1605 i Enön och dog 1665 i Ålekulla. Gift ca 1624 med Börje Jonsson ca 1590 Fjärkulla - 1660 Ålekulla. De har barnen Karina ca 1631-1649 båda Ålekulla, en dotter jag inte kan tyda namnet på - Glith??? - ca 1640-1649 Ålekulla, Bengt ca 1643-1668 Ålekulla, Jöns 1650-1651 Ålekulla, Jon 1651-1651 Ålekulla och Olof född 1654 Ålekulla.
 
Som Svenborgs föräldrar har jag Jon Svensson ca 1574-1659 båda Enön (föräldrar Sven och Carina)och Elin Bengtsdotter född ca 1582 i Virestad och död 1674 Enön (föräldrar Bengt och Sissa)
 
Förhoppningsvis är det denna Svenborg du är ute efter. Hon har eventuellt också en bror med namn Marcus född ca 1620.
 
När det gäller Kerstin Jönsdotter har jag följande data:
Loshult C2: döda 1701, Dn 21 p Trin (10/11), Kirstin Jönsdotter af Loshult, föd Derstunäs? och Wirestad sockn, Mat Sissa, Nupsit Torbiörn Jönson, in conjugio 20 åhr, Liberi 8 qvorum 5 suprstity, warit änckia 26 åhr, döde d 4 Nov, aet 70 åhr, LS sudwäst för kyrckian
 
Ovanstående tyder på att Torbjörn dog 1675 men om jag inte tagit fel på familj får han en dotter Johanna i april 1677 utan att det i hennes födelsenotis står att fadern är död så någon gång 1677 bör stämma bättre. Varför han inte finns i Loshults dödsbok vet jag tyvärr inte.
 
Osby Hembygdsförening 1974: utdrag ur specifikation över alla tiggare och allmosehjon samt fattiga och eländiga som fanns i socknarna 1696: Loshult nr 2: g.q. Kirstin, Sal Torbiörns, födes af sina barn der i byen, för barnaskiötzel, är 60 åhr gammal, föd i Småland, har sit tillhåll der i byen hos sina barn
 
Jag har följande barn till dem:
Svenborg ca 1653 Kängslaboda Virestad - 1729 Loshult Loshult
Sissa född ca 1661 vet ej var - 1678 Loshult
Nämndeman Jöns ca 1665 Kängslaboda - 1715 Loshult
Inger 1668 Loshult - ?
Lars 1670 Loshult - ?
Elin 1672 Loshult - 1715 Loshult
Elsa 1675-1678 Loshult
Johanna 1677 Loshult - 1760 Kjällstorp
 
Däremot har jag inte fört in Torbjörn som son till Jöns Persson Ekön. Jag tvivlar inte på att det stämmer, men jag har ingen källa jag kan hänvisa till. Har du? I så fall vilken/vilka?
 
När det gäller Jöns Persson och hans 1 eller 2 äktenskap är jag lika frågande som alla andra. Det står ju helt klart i hans dödsnotis inget om att han varit gift mer än en gång.
 
Hälsningar
Chris

2004-01-23, 15:37
Svar #24

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Per Nilsson/Eriksson i Höghult (1585-1660) kallas Nilsson i sin egen dödsnotis, men Eriksson i hustrun Elna Olsdotters (1600-1666) dödsnotis. Vilket är rätt? Eller är båda rätt, på något vis? Har någon haft möjlighet att kolla upp vad som står i de olika skattelängderna? Jag skulle bli mycket tacksam om jag kunde få del av dessa uppgifter.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-02-17, 23:32
Svar #25

Preben Thorvig

Jeg søger oplysninger om
 
Ingärd Tufvedsdotter
født 1822 i Loshult
gift med Johannes Stenberg
født 1830 i Pjätteryd
 
Jeg ønsker gerne oplysninger om
fødselsdato
dåbsdato
evt. vielsesdato
evt. børn
evt. dødsdato
og gerne hvis det er muligt oplysning om forældrene.
 
På forhånd tak
 
m.v.h.
Preben

2004-04-29, 18:58
Svar #26

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Prästbonden i Loshult Per Trulsson har gäcket mig ett tag. Han var åbo på Loshult nr 6 enl katekismlilängden för 1696. Jag har koll på hustruns bakgrund och födelse/dödsdatum, men inte på honom själv. Han gifte sig 1681 i Osby med Truen Nilsdotter (ca 1642 -1716). Men vem var han själv?
 
Kan någon hjälpa mig?

2004-05-01, 12:47
Svar #27

Ingrid Nielsen

Hej Torbjörn
Per Trulsson är son till Truls Pedersson i Hönjarum i hans första äktenskap med Kerstin Andersdr från Säflacka. Han är döpt 1756.01.06. Fadern dog 1674.01.11.
1674 5 febr
Peder Pedersson i Hönjarum bevisade med km Truls Bengtsson och Måns Svensson i Hönjarum att lagligen instämt Per Andersson i Säflacka till barnabrev och documenter att påhöra. Anlangande tvenne salig Trued Pederssons omyndiga barns värjomål uti Hönjarum. Som med en viss och vederhäftig förmyndare för att förses. Så ändock Per Persson är farbroder till samma tvenne barn näml Per Trulsson och Johanna Trulsdr. Men allaredan finnes med så stort värjomål och barnagods över 1000 dlr smt  förutan intresse. Att vara belastad så att han inte vidare kan tåla sig påtaga eller svara till. Men för den skull av denna lagliga rätten för allt vidare värjomål libererad att vara fridömd. Under laglig förmedling det beslutas så lydandes :Per Persson att han långt mer barnagods och värjomål hava inne på sig än han väl tåla kan han därför med vidare värjomål är fridömd. Alltså sättes Per Andersson i Säflacka som moderbroder äro bör kunna samma värjomål och gods emottaga.
Per Andersson i Säflacka mötte och svarade att såsom drängen Per Trulsson är sina 18 år och  
så vitt anses för sin egen värja. Och för den skull så väl av farbrodern Per Persson och  
morbrodern Per på skiftet efter Truls Persson är betrodd själv sitt gods att emottaga.  Härom  
Per Persson och Per Andersson på platsen blev förlikta. Att de med varandra skulle vara lika  
goda med drängens värjomål att uppsyn hava. Per Persson härtill svarade att Per Anderssons  
lösa berättning icke kunde avföra honom till någon befrielse. Helst som Per Andersson står  
näst till och är morbroder så ock bäst vederhäftig samma värjomål sig antaga. Helst eftersom han icke tillförne med något värjomål belastad är. Svaranden förskyder sig till vittne och bevisning att han med Per Persson är förlikt att de skulle vara lika goda om att vara värja.  
1719  17 juni nr 10
Kom för rätten Nils Mattisson i Svanshals och kärade till Per Trulsson i V Svenstorp angående 40 rdl specie som han i mödernearv för bonden Per Trulssons dotter Kerstin Persdr i Loshult emottagit och förmenar sig såsom flickans uti andra sidolinje skyld böra tillkomma och vara förmyndare fö. Anhållandes fördenskull att Per antingen levererar samma penningar ifrån sig eller och han ifrån allt ansvar därför i framtiden befrias. Svaranden inställde sig genom sin broder Nils Trulsson i Hönjarum såsom halvfarbroder till flickan och förklarade käranden intet vara vederhäftig till några barnapenningars emottagande och vårdande utan påstod att rätten vill gör därmed någon annan förordning, så framt denna omyndiga skall bliva behållen och få något gagn av dessa penningar. Då som svaranden Per Trulsson är en gårdman och således inte heller kan betros att vara förmyndare så prövar rätten skäligt att så väl honom som käranden ifrån detta besvär befriade. Pålägges Nils Trulsson i Hönjarum att för denna omyndiga antaga sig det samma och som en huld faderbroder månde hennes gods såväl dessa 40 rdl dem han neder i handen hava som annat vad henne tillfalla kan och det med  
aktsamhet  och flit.
1727 14 juni nr 21
Kom för rätten gamla pigan Kerstin Persdr i Loshult och anhöll att hennes faderbroder Nils  
Trulsson i Hönjarum där skall hava hennes mödernearv till 120 dlr smt må bliva efterlåtit lämna henne därav 20 dlr till kläder och underhåll i denna besvärliga tiden. Medan hon det nu fär högeligen tilltränger. Havandes vad räntan angår nu ingeting att fordra, medan hon därom med faderbrodern allaredan överskommit.  Nu då Kerstin är gammal och torftig, så haver NIls  
Trulsson av kapitalet 120 dlr att låta henne bekomma sådana 20 dlr låtandes sig de samma  
vederbörligen kvittera.
1729 27 febr nr 25
Trädde för rätten gamla pigan Kerstin Persdr i Loshult och anhöll att faderbrodern Nils Trulsson i Hönjarum må genom dom bliva pålagd att till henne av dess innehavda mödernearv som är 100 dlr smt utleverera  något till hennes nödtorft. Som hon nu är över 50 år gammal och intet skall kunna förtjäna sig något.
mvh
Ingrid

2004-05-01, 13:55
Svar #28

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Varmt tack för din synnerligen fylliga dokumentation. Alla bitar faller på plats. Och vad mycket man får veta om de här personerna på ett bräde.
 
Jag anade att det kunde vara denna Per Trulsson med tanke på gudmor, som ju visade sig vara syster till honom, och valet av faddrar. Det fanns ju en del förbindelser mellan Kongstorpet och Hönjarum.  
 
Kan det vara så att du t o m vet när Per dog?
Han finns ju kvar som åbo i katekismilängden för 1717 men inte nästföljande längd. Och jag har inte hittat någon dödsnotis , vare sig i Osby eller Loshult.
 
Varma hälsningar
 
Torbjörn

2004-05-01, 20:39
Svar #29

Ingrid Nielsen

Hej Torbjörn
Vet tyvärr inte när han dog.Har bara skrivit av dödboken t o m 1738. Ska titta igenom det som jag har från domboken.Kanske han är nämnd i något senare mål.
mvh  
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna