ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05  (läst 3035 gånger)

2003-05-02, 07:38
läst 3035 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Ingrid!
 
Två kommentarer till:
Rätt datum var 29/3 1683, även om själva målet står på samma uppslag som 4/5 1683 börjar.  
Sven Niklasson bodde i Boene, vilket möjligen kan vara Boana i Vånga, men troligare är Boön i Hjärsås.  
 
Hälsningar, Mikael

2003-05-02, 07:59
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Skulle någon kunna hjälpa mig med Simon Perssons, Skogen, Loshult, närmaste anor och släktingar? Han dök upp i ett för mig intressant mål i Ö Göinge dombok 4/5 1683. Av målet kan man se att hans far var död och att han har 3 ogifta systrar och 2 bröder.  
Simons förnamn och bostadsort leder mig till att tro att han är barn till en (för ögonblicket) hypotetisk Per Kjellsson, som i sin tur ska ha varit son till Kjell Jonsson (f 1592 i Skogen. D där  1679), g 1627 m Bengta Persdotter (f 1608 i St Nyteboda, Vånga. D 1679 i Skogen), Skogen. Bengtas föräldrar hette Per och Kerstin, och Kjells Jon Kjellsson (f 1551 i Skogen. D där 1654), g 1589 m Kerstin Simonsdotter (f i Almås, Virestad (slutledning av mål i domboken). D 1639). Jons föräldrar hette Kjell och Karin och Kerstins far hette Simon Haraldsson (f i Almås. D där 1613 (domb)), skattebonde i Almås 1574-1600. Simons far i sin tur hette Harald och var skattebonde i Almås 1550-1565.
Kopplingen mellan Simon Persson och de övriga är som sagt hypotetisk -- den kan ju gå genom hans mor eller vara obefintlig --, så jag skulle vilja ha besked av någon som kan mer om hans släkt.
 
Hälsningar, Mikael

2003-05-02, 19:33
Svar #2

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Loshult dödbok
1685 2 pent dog Simon Persson på Skogen 28 år gammal ogift född i Skärsnäs, Vånga, moder Elna
mvh  
Ingrid

2003-05-02, 19:36
Svar #3

Göran Svensson

Hej Ingrid och Mikael!
 
Jag har en Sven Niclasson i Boana (Boene) i Vånga socken.
 
Hans dödsnotis ser ut så här:
 
1718
D 27 Apr begrofs 1 bonde från Boene ben. Swen föd i Örken Soken och Lönsboda.  
Des fader Niclas Benchtss. Mod Swenborg Swensdotter.
Kom till Boene ay boo och bygga. I Ächtenskap med effterlefv hustru Kirstin Truedzdoter.
Warit samman 40 åhr, aflat 8 barn 5 döda 3 igenlefva.
Warit Skröpel. af buklöp och annan swaghet. Sängliggande 2 dagar.
Död d 22 Apr. 69 åhr gammal. (Vånga C:3 p94)
 
Är detta rätt Sven? I så fall föreslår jag utbyte av övriga noteringar om honom och hans anor.
 
Forskarhälsningar
Göran Svensson

2003-05-05, 08:28
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Tack för uppgiften om Simon Persson. (Så gick det med den hypotesen!) Nåja, det är fortfarande intressant för min del, för det är kopplingen till Böglarehult, Örkened, som jag är ute efter egentligen.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-05-05, 08:51
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Göran och Ingrid!
 
Tack för uppgiften ur Vånga dödbok, Göran. Väldigt intressant och givande!
Om vi litar på uppgifterna i kyrkoböckerna och domboken så går det ju mycket väl att pussla ihop det hela, Ingrid.  
Sven i Lönsboda var gift med Svenborg Svensdotter och de fick (åtminstone) dottern Dorotea, f 1639 (åu). Denna Svenborg gifte sedan om sig med Niklas Bengtsson och de fick (åtminstone) sonen Sven, f 1648 (åu) (namngiven efter moderns 1:e make eller efter morfar?). 15/1 1654 gifte Niklas om sig i Osby med Kerstin Ormarsdotter från Boarp. Dessa fick (åtminstone) dottern Svenborg, f 1656 (åu) (namngiven efter faderns 1:a maka?).  
Vilken av dessa hustrur som var Nils Månsson Örns 1:a hustrus moder är en fråga som dyker upp. (Han var åbo i Örnanäs, Örkened, 1671-1684.)
Vilken som var Bengt Niklassons moder är en annan fråga. (Han bodde 1685 i Lönsboda.)
 
Sven Niklasson nämns 1674 i Lönsboda (källa?), så det passar ju in att han gifte sig 1678.  
 
Jag kommer med lite följdfrågor under Vånga.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-05-05, 09:23
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla! Är Dorotea Svensdotter född 163(9) på något sätt släkt med (min och säkert mångas ana) Dorotea, gift 1:o med Jep i Hökön, och 2:o med Björn Persson i Marestorp? Hennes barn är födda på 1560- och 70-tal. Förnamnet är ju ovanligt inom bondebefolkningen.

2003-05-05, 16:13
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Nästan alla Dorotea jag har inmatade (det rör sig om Osby-Loshult-Örkened-Glimåkra) härstammar från hon i Hökön/Marestorp. (Och nästan alla Agda härstammar från hennes andra uppsättning av svärföräldrar, även om det också finns en gren i Osby som jag inte lyckats koppla dit.)
Men denna Dorotea Svensdotter har jag inte mer uppgifter om än att föräldrarna ska heta Sven och Svenborg Svensdotter (detta senare efternamn genom ovannämnda sammankoppling av domboksmålet som Ingrid funnit och dödsnotisen som Göran funnit). Men det fanns ju också tidigt Dorotea i Vånga, dit de här familjerna har kopplingar.
 
Hälsningar, Mikael

2003-05-05, 20:26
Svar #8

Ingrid Nielsen

Hej alla vänner
Det låter som om det var rätt Sven i och med att han är född i Lönsboda och hans födelsetid är rimlig. Det var bra att få Niklas Bengtssons första hustrus namn, för det står knappast aldrig kvinnans namn i de gamla mantalen.
Detta är vad jag hittar i Örkened om Niklas Bengtsson, tyvärr finns inte någon Sven Niklasson nämnd. Men jag hade inte mantal mellan 1658 och 1681 för Lönsboda som Mikael nämnde.
Kerstin Ormersdr som han gifte sig med i Boarp ska  förresten vara barnbarn till Peder och Sissa i Hönjarum.
I Loshult dopbok 1658 sexag är Niklas i Lönsboda fadder åt Dorote Svensdrs barn:
Sexag Agda i Höghult d t Björn Pedersson, Eriks Citze i Karhult bb fadd Nils Raske i Slähult, Niklas i Lönsboda, Nils Smids h Dorote Bodelsdr i Höghult, Jons Svenborg ibm
 
Niklas Bengtsson finns i jordeboken mellan 1658 och 1684.
 
I mantal 1659 finns Niklas Bengtsson, likaså i mantal 1681
I Ö G dombok 1682 den 9 nov finns Niklas Bengtsson och sonen Bengt i Lönsboda nämnda.
I domboken  1685 sid 49 finns Bengt Niklasson.
Bengts  hustru Gunnil i Lönsboda: Loshults dopbok 1686 Steph Kirstin på Skogen dot t Clemed Jeppsson och Svenborg Niklasdr, Bengts Gunill i Lönsboda bb fadd Jöns i Fjärkulla, Jöns Graff i Loshult, Anders Bengta i Ållekulla.
Svenborg Niklasdr i Skogen är född i Lönsboda c:a 1756 moder Kerstin, hon dog 1722 66 år. Det är tydligen dotter till Kerstin och Niklas.
 
Sedan finns Truls Niklasson i Lönsboda nämnd i domboken 1691 sid 66, samt i mantal mellan 1688-1698. Gift med Kerstin Eilesdr från Glimåkra före 1688.
1741 17 trin dör gårdskvinnan Bengta Niklasdr i Lönsboda 79 år alltså född c:a 1662 kan kanske också vara  dotter till Niklas Bengtsson. Möjligen var hon gift med en Olof de är nämnda i Loshults dopbok 1691.10.10
Häls  
Ingrid

2003-05-06, 08:15
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Tack för informationen, där var flera detaljer som jag inte kände till. Du har samlat på dig en hel del uppgifter, ser jag. Jag håller på och samlar -- det gör vi väl alla?! -- men det är svårt att få tid till allt man vill göra.
 
Hälsningar, Mikael

2003-05-06, 18:39
Svar #10

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Jag har tyvärr lite pippi på att samla. Har skrivit av kyrkoböcker, mantal och jordeböcker. Håller på med domböcker men bara det som intresserar mig, släktingar och kuriosa. Som att en man stämde in en annan för att han kallade hans hustru för fettsäck.
Ha det gott
mvh
Ingrid

2003-06-15, 11:10
Svar #11

Ingrid Nielsen

Problem
Är det någon som kan reda ut vilket som är det rätta av det här. Har från en del håll uppgifter att Sven Bengtsson i Östanböke som dog i Lindhult 1668 och gift med Inger Trulsdr död 1687, att han skulle vara son till Bengt Simonsson på Bengtstorp i Almås. Och från andra håll att han skall vara son till Sissa Simonsdr och Bengt Folkesson. Har t o m fått stamtavla utgående från Harald Simonsson där Sven står som son både till Bengt Simonsson och Sissa Simonsdr och gift med samma kvinna. Och att Svens son Sone Svensson skulle vara född c:a 1608 men att Sven gifte sig c:a 1623. Om åldern vid Svens och Ingers dödsfall och hur länge de varit gifta stämmer så kan inte Sven gärna vara fader till Sone. Sedan tycker jag  om de gifte sig 1623 så var Inger Trulsdr tämligen gammal då hon gifte sig c:a 36 år, det står faktiskt inte i dödboken att hon hade varit gift förut som det brukar göra. Skulle bra gärna vilja veta vilken Sone är son till då han är min ana.
Sedan kallas Sissa Simonsdr för Nebbeboda-Sissa, Sven kan visserligen som det står i dödboken vara född på Bengtstorp i alla fall, om det nu är Bengt Folkesson som är fadern.
Mvh
Ingrid

2003-06-15, 20:45
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
hej Ingrid!
 
Dödnotisen efter Sven Bengtsson i Lindhult, Loshult sn år 1668 lyder:
Dn. jnvoc. Swen Bentsön j Lindholt
föd på BentzTorp. Mat. Citze
Uxorem dupit jnger. jn conjug. 46
åhr. liberi 7, qvoruj 5 supstites
at 73 åhr.
 
dödsnotisen efter Ingier Trulsdotter år 1687 lyder:
Dn. 3. p. trin. Jnger Trölsdaatter af Lindhult. Mat.
Benta. Nupfit Swen bentss i Lindhult Jn Conjugio
44 åhr. Liberi 7. at. 100 åhr
 
Av dessa notiser kan följande dras.
Sven Bengtsson var född ca 1595, gift ca 1621 eller ca 1623 med Inger Trulsdotter, som enligt dödsålder skulle vara född ca 1587 - dock troligen starkt överdrivet.
 
Av Virestad friherrskaps dombok 1653 29/8 nämns att Sven Bengtsson i Lindhult har sonen Torbjörn Svensson (denne är bonde först i Gråshult, sedan i Svinön, bägge i Loshult sn o därefter i Långhult, Virestad sn; gift 1659 12/6 i Loshult m. Johanne (Hanna) Jonsdotter (c1637-1702) ifrån Fjärkulla; mina anor) och även sonen Sune Svensson i Bengtstorp. Sistnämnde köper av sin fader 1/6 av Almås gård för 490 dlr smt o ättelöve på 4 lod silver. Sune Svenssons hustru är Ingier Åkesdotter enligt samma domboksmål.  
 
Sune Svensson i Bengtstorp (=Almåsa torp!) flyttar sedermera till Heggedabygd i Hallaryd sn där han avlider 1694, men begravdes på Loshult kyrkogård. Dödsåldern anges vara 85 år, dvs född ca 1609, vilket måste vara starkt överdrivet med tanke på filiationens bekräftelse i domboken 1653. Sune Svensson är troligen född ca 1625-30 och hans dödsålder borde istället kanske ha varit 65 år? En felskrivning på en 6:a och en 8:a i dödboken? Om Sune Svensson var 65 år vid dödstillfället är han född ca 1629, och han gifter sig ca 20 år g:l med änkan Ingierd Åkesdotter ca 1650 (iaf före 1653 29/8).  Den troligtvis äldste sonen Bengt Sunesson, som sedermera blev bonde i Häradsbäck, Härlunda sn, är född ca 1650-55, och hans dödsålder är också starkt överdriven (död 1730, 99 år g:l - möjligen ska det vara 79 år, dvs f ca 1651).
 
Av ovanstående kan slutsats dras att dödboksuppgifterna måste tas med en nypa salt och relateras till varandra och övriga kronologiska uppgifter. Källkritik är a och o, alltid ifrågasätta rimligheterna av andras forskning!
 
När det gäller Bengt i Almåsa torp (=Bengtstorp) så har uppgiften om den hypotetiske Bengt Simonsson som figurerar hos olika forskare sin upprinnelse i att Mikael Persson fann en uppgift i Allbo dombok 1640 9/3 där det talas om her Haraldh i Wisslanna och hans brodherson Sune Benchtsson. Det är känt att herr Harald Simonis (Almosius)[prästsläkten Wiesels stamfar] i Vislanda var son av skattebonden Simon Haraldsson i Almås. Om nu denne kyrkoherde hade en brorson Sune Bengtsson så borde, resonerade Mikael, det ha funnits en Bengt Simonsson. Detta var innan vi gått igenom övriga domboksmål och skattelängder. Den Bengt som bodde i Almås heter klart Bengt Folkesson (och det har bara funnits en bonde Bengt i Almås är nu konstaterat!). Det finns då andra teorier av vad som kan avses med broderson - antingen en halvbroderson eller att det egentligen var en systerson (ordet broder kunde även användas svågrar emellan). Detta har föranlett mig att föreslå att Sissa i Nebbeboda (känd i Allbo dombok 1627 28/6 med arv i Almås) var samme som Bengt Folkessons hustru Sissa och att makarna flyttat till Nebbeboda i Jämshög sn, Listers härad i Blekinge senast 1627. Det är så den hypotetiska Sissa Simonsdotter som hustru till Bengt Folkesson uppstått. Detta är dock inte riktigt, har jag senare konstaterat, ty Bengt Folkesson är skriven i Almås ännu år 1629 (det sista år han är belagd i livet).  Alternativet är då som Mikael o jag kommit fram till att Simon Haraldsson varit gift med en änka som tidigare varit gift med en Folke, med vilken förste make hon haft sonen Bengt Folkesson. Den ende med namnet Folke känd i Virestad socken under 1500-talet är frälsebonden Folke i Fälhult (levde 1575). Gården Fälhult är en av granngårdarna strax norr om Almås. Byarna har alltid haft nära grannrelationer, så än idag. I detta sammanhang ska erinras att herr Harald i Vislanda 1620 vid tinget uppgav att hans fader Simon Haraldsson i Almås år 1596 hade varit hos kung Karl och då sökt nåd för en dråpare Per Folkesson i Fälhult som cirka 1589 slagit ihjäl sin egen broder Påfvel Folkesson i Fälhult (se Allbo dombok 1620 3/4). I olika släktböcker (Wieselska slägtregistret etc) och hembygdsböcker anges det att Simon Haraldsson var frände till dråparen Per Folkesson.  Går man till källan, domboken, så står detta ord ej inskrivet i målet utan är enbart en tolkning av någon tidig forskare.  Simon Haraldsson i Almås kan alltså ha varit intressent i Per Folkessons sak år 1596 såsom styvfar, som gift med Folke i Fälhults änka.  En följdfråga till detta är då om det givna benådningsbrev som dåvarande hertig Karl utfärdade 1596 finns noterat i riksregistraturet?
 
Hoppas detta redde upp lite i Almåsasläktens tidiga härva.
 
frändligen,
Niclas Rosenbalck

2003-06-16, 09:27
Svar #13

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Tack för att du samlade ihop det som hittills framkommit om denna familj.
 
Hälsningar, Mikael
 
PS. Ursäkta, alla, att jag skrev om Örkened här. Anbytarvärden kan kanske flytta mitt svar och meddelandet jag svarade på dit, med hänvisning? DS

2003-06-16, 19:24
Svar #14

Ingrid Nielsen

Tack Niklas
Det var en fin utredning.
Har jag förstått rätt så skulle då Sven Bengtsson inte vara i blodsband med Simon Haraldsson över huvud taget. Utan han är son till en Bengt Folkesson på Bengtstorp med en hustru som heter Sissa utan känt efternamn.  
Mvh
Ingrid

2003-06-17, 12:30
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ett par inlägg av Ingrid och Mikael huvudsakligen gällande Örkened är flyttade dit..

2003-08-05, 09:41
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ang. Simon Persson:
Med referens till några inlägg av mig och Ingrid Nielsen ovan (2:e och 5:e maj), så tror jag nog att jag vill återuppliva min hypotes!  
Göran Gunnarsson, Tingsryd, har nämligen funnit ett mål i Listers härads dombok 1663 (tämligen svårläst; begriper inte hur han fann det!) där Per Kjellsson i Skärsnäs kärar till en annan bonde angående en skuld som denne hade till hans 'salige broder Simon Kjellsson i Skogen' (Begr 5/4 1657, 30 år gl). Att bevisa att Simon Persson, f 1656 [åu] i Skärsnäs, var son till Per Kjellsson i Skärsnäs (1663) återstår att bevisa, även om jag personligen redan nu är övertygad om det. Han ska alltså ha varit dräng hos sin farbror.  
 
Hälsningar, Mikael!

2003-08-05, 16:29
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Konga häradsting 1624 den 22 september i Ryd (GHA):
f 43r:
Samma dagh kommo för Retta denne effter- / skreffne danske men Per Päderßon i Planck- / hullt  J Glemmaridtz Sochn och Gydinge Hä- / radt Jönß  Olßon J Gongerekullen J Loßhult Sochn, Anders Swenßon j Kulhullt J Oßby Sochn / Månß Nillßon J Hoköen J Loßhullt Sochn, Nillß / Blantingzon ibidem J samme Sochn. denne / alle anklagade i retta en mandråpare Löff- / wingh Gißason, hwillken för ett åhr wedh / paß sedan ihiällslogh her J Swerige en dansk man / Jönß Olßon J Ebba, hwillken her in öffuer / grendtzen kommen war att sellia Bößer, / och haffuer dråpet sigh sålunda tilldraget som / finnes ransakat på tinget tillförrene her J /  Konunga häradt J Höreda den 3 februarij / 1624 hwillken ransakningh nu J åklagarnes / närwaro bleff repeterat, och vpläßen: Och de / kienna Ransakningen godh, och haffua inthet / her emot att Protestera. derföre bleff Saken / tagen till skierskådan Sentens och dom. / Och effter det ähr aff Protocollet clart, att / dråparen och den dräpne haffua warit lijka Fer- /  
f 43v:
Ferdige, och beredde emot hwar andre, dömmer / Retten att de haffua lijka skulldh, den ene slogh / medh Bößan, den andre stack medh kniffuen, / den ene fick blådnadt, den andre döden, der- / före dömmes sår och blådnat ogillt, och den dö- / de giller. Och retten kan icke befrija dråparens / Lijff, effter det 2 och 12 Cap: J dråp Ballken / dråparen satte borgen.  
 
Någon som känner till dessa Loshultsbor (o Glimmåkra- Osbybor)? De är troligen släktingar till den dräpne Jöns Olsson i Ebba! Några förslag på vilken ort som avses?
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-08-05, 16:43
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
De andra orterna som nämns gör att jag nog skulle gissa på Ebbarp i Osby.
 
Hälsningar, Mikael!

2003-08-07, 19:12
Svar #19

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Du har säkert rätt för Simon Kjellssons moder Bengta Pedersdotter var född i Vånga omkr 1609 död 1679. Så det bör vara möjligt.  
 
Mvh
Ingrid

2003-08-08, 18:51
Svar #20

Ingrid Nielsen

Hej  
När jag läste de äldsta domböckerna i Allbo så fanns det en Nils Blantingsson i flera mål. Namnet är ju inte särskilt vanligt och det kan vara samme man. Hade inte själv något intresse av honom, så jag är inte säker på om det var i den omgången som slutade 1627 eller den som börjar 1627. Att jag lade märke till det var endast att jag har en ingift i Loshultasläkten som hette Blanting Jonsson, har inte hittat någon annan i Loshult som hette Blanting.
Mvh  
Ingrid

2003-08-08, 23:37
Svar #21

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Du har antagligen hittat bössesmeden Nils Blantingsson i Diö, Stenbrohult, som 1621 ställdes inför rätta för stöld. Han dömdes så småningom till döden och avrättades. Det var ingen som ville be om nåd för honom.
Troligen var han son till den Blanting i Diö, som köpte Skålshult 1604.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om din Blanting Jonsson, om du vill dela med dig av dina uppgifter.
 
Mvh  
Ingegärd

2003-08-09, 11:57
Svar #22

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
12/5 1797 föddes Jon i Lindhult av föräldrarna Nils Jonsson och Sissa Tuadotter född 1762 i Loshults torp. Jag undrar över föräldrarna till Nils Jonsson och var han var född?

2003-08-09, 18:19
Svar #23

Ingrid Nielsen

Hej Ingegerd
Det är inte mycket jag har på Blanting. Han var gift med Svenborg Niklasdr i hennes andra äktenskap. I Svenborgs dödsnotis står hon som änka och varit gift i 5 år med Blanting inga barn.  I deras vigselnotis finns ej ortsnamnen med.
Jonsson, Blanting. Död omkring 1653. Finns ej i dödbok, men är med i dopboken som vittne fram till 15 trin 1653.  
Gift 1647-05-09 i Loshult (L) med  
Niklasdotter, Svenborg. Född 1602 i Karhult, Loshult (L). Död 70 år 1673 i Höghult, Loshult (L). Gift med Jon Pedersson i Höghult i 27 år 8 barn 5 efterlev, 2:g g m Blanting Jonsson i 5 år Far: Ingemansson, Niklas. Född omkring 1550 i Karhult, Loshult (L). Död 97 år 1647 i Karhult, Loshult (L). Mor: Torbjörnsdotter, Kerstin. Född omkring 1570 i Killeboda, Loshult (L). Död 96 år gammal 1665 i Karhult, Loshult (L). Begravd 1665-11-26 i Loshult (L).  
Mvh
Ingrid

2003-08-09, 23:15
Svar #24

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Tack för ditt snabba svar. Det tycks inte finnas något samband mellan Blanting Jonsson och Blanting i Diö.
Blanting är ett ovanligt namn, men just i Stenbrohultstrakten förekommer det lite oftare.  
Mvh
Ingegärd

2003-08-10, 02:15
Svar #25

Chris Fransson

Hej Jessica
Nils Jonsson föddes i Loshults by, Loshult 1765-08-28. Jag vet inte när varken han eller hans hustru Sissa dog. Vet du?
 
Hans far hette Jon Olsson Hultgren 1717-10 Björnön Loshult - 1773-07-11 i Loshults by, och hans mor hette Pernilla Olsdotter född 1737-08-23 i Lindås Hallaryd (vet ej när hon dog men hon fanns kvar i hfl i Furuboda Loshult t.o.m. minst 1812)
 
Jon Olsson Hultgrens föräldrar var Olof Månsson 1665-05 Hökön Loshult och död efter 1692 då han var fadder och Pernilla Månsdotter 1682 Ållekulla Loshult till 1745-11-05 i Svinön Loshult
 
Pernilla Olsdotters föräldrar var Olof Persson 1701-03-17 Karhult Loshult - 1774-12-05 Lindås Hallaryd och Olu Håkansdotter 1705-10-19 Gnubbefälle Loshult - 1778-05-11 Lindås Hallaryd (dessa båda sista är även mina anor)
 
Jag har fler anor bakåt. Vill du kan jag skicka en ged-fil till dej eller en textfil
Hälsningar
Chris

2003-10-28, 19:15
Svar #26

Utloggad Per Ragnarson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 14:57
    • Visa profil
Anders Berg. Hej, jag noterade från Dig följande:
Dorotea, gift 1:o med Jep i Hökön, och 2:o med Björn Persson i Marestorp? Hennes barn är födda på 1560- och 70-tal. Vet Du eller någon annan mer om henne? Jag har en uppgift att hon skulle ha hetat Bothelsdatter, f ca 1545, gift med Jep(pe)några år till 1572, därefter m Biörn Pedersson i Marestorp.Är också intresserad av sonsondotterns make Jon Pedersson, Ekön 1660-1710 och hans bakgrund, spec m tanke på hans bror Jöns.
Per Ragnarson

2003-10-28, 21:02
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Per,
 
jag vet inte mer om Dorotea. Det var en nyhet för mig att hon hette Bothelsdotter. Var kommer den uppgiften ifrån?

2003-10-29, 08:08
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Per och Anders!
 
Botelsdotter är en liljenbergsk konstruktion, möjligen med någon föregångare. Han hade en något begränsad och förenklad uppfattning i fråga om hur gårdar och namn kunde gå i arv eller förvärvas, och har med utgångspunkt i det sammanställt diverse antavlor med 2-3 generationer FÖRE de tidigast dokumenterade personerna. För att hans id? ska stämma så passar det bra om Dorotea hette Botelsdotter ...
 
Hälsningar, Mikael!

2003-11-05, 14:38
Svar #29

Utloggad Per Ragnarson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 14:57
    • Visa profil
Anders Berg och Mikael Persson
Mikael har fog för sitt antagande angående Dorotea och det eventuella efternamnet Bothelsdatter. Jag är också på jakt efter belägg eller belägg för annat namn plus mer från hennes släktsammanhang i Ekön.
Mvh Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna