ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolgång 1840-1850?  (läst 295 gånger)

2021-01-10, 11:05
läst 295 gånger

Utloggad Johan Gyllenswärd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:30
    • Visa profil
    • Min egen hemsida
Hej,
jag håller på att skriva en biografi över Oscar Hultman, son till Inspektor Hultman på Skillinge. Familjen flyttade till Skillinge 1844 och Oscar är född 1837, dvs han borde ha börjat skolan ungefär i samband med flytten. Men vad jag har förstått så byggdes det ingen skola i Munka Ljungby förrän långt senare. Hur såg skolgången ut innan dess? Jag kan se att det finns protokoll från skolrådet från 1846, och eftersom folkskolan beslutades 1842 så borde det ha funnits någon form av skolgång när Oscar blev 7 år. Från 1848 så gick han i skola i Helsingborg, så det är tiden innan dess jag är nyfiken på.
Tacksam för alla tips och råd.

2021-01-10, 12:47
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:47
    • Visa profil
Det kan förstås ha funnits enklare skollokaler innan man byggde en särskild skolbyggnad. Folkskolans första decennier kunde vara ganska provisorisk, särskilt i landsbygdskommuner.
Skolrådets arkiv, liksom sockenstämmoprotokoll, borde kunna ge mer information men de verkar inte vara digitaliserade så det kräver i så fall ett besök i Landsarkivet Lund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna