ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personer före kyrkoböckernas tillkomst  (läst 786 gånger)

2021-01-05, 17:03
läst 786 gånger

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 621
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:51
    • Visa profil
Hej


Vid ett antal tillfällen har jag matchat mot Disbyt beträffande forskning i Överkalix för att kunna komma längre bakåt i tiden. Jag har då noterat att det finns inrapporterat en stor mängd personer, som levt och dött innan kyrkoböckernas införande (ca 1690).
Uppenbarligen måste det finnas någon form av register eller annat underlag, som styrker släktskapen.
Vore tacksam om information var man kan finna dessa äldre uppgifter från 1600- och 1500-talen. Finns uppgifterna digitalt eller i annan form?

2021-01-05, 19:40
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:14
    • Visa profil
ÖverKalix första Kyrkoräkenskaper börjar redan 1640. KyrkoRsk, mantalslängd, jordebok och dombok är källor som används både före och efter det att kyrkböckerna finns. Före 1630 används Landskapshandlingarna.

2021-01-07, 19:37
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 01:10
    • Visa profil
    • Släktingar.se
ÖverKalix första Kyrkoräkenskaper börjar redan 1640. KyrkoRsk, mantalslängd, jordebok och dombok är källor som används både före och efter det att kyrkböckerna finns. Före 1630 används Landskapshandlingarna.
Bara för att förtydliga lite. Med undantag för årtalen specifika för Överkalix så gäller detta svar oavsett var i Sverige man forskar. Man kan också lägga till bouppteckningar, verifikationer från länsstyrelser, domkapitlens arkiv och några ytterligare källor som kan ge intressanta uppgifter.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2021-01-08, 12:26
Svar #3

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 621
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:51
    • Visa profil
Tack för era kommentarer. Visst är det så, att det finns handlingar före kyrkoböckernas tillkomst, vilka jag även använder då och då.


Det jag var närmast ute efter var om det fanns något tillgängligt bearbetat material/databas, som skulle underlätta verifieringen av matchande individer. Det är ju trots allt så, att det känns inte rätt att bara skriva av information rätt upp och ner utan att kunna kontrollera vad man skriver.

2021-01-11, 10:08
Svar #4

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:42
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Denna sammanställning från skattelängderna kan underlätta: https://familjenbostrom.se/genealogi/norrbotten/overkalix_hem.htm. Bearbetat material, som ett register eller en databas, går att hänvisa till, men det är en andrahandskälla. För att verifiera uppgifterna behöver man använda de källor som Lennart Altin och Vincent Eldefors hänvisar till.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-01-11, 13:02
Svar #5

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 621
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:51
    • Visa profil
Tack för informationen. Även om det verkar något svårtillgängligt med "kodspråk" kan det ändå vara till hjälp som komplement till annan information. Det som fascinerar är det  omfattande arbete, som lagts ner såväl i Över- som Nederkalix i tiden före kyrkböckerna. Som jag också förstår genom att följa en släktgren bakåt i tiden främst Överkalix, är att det finns ingen inflyttning söderifrån till socknen. Den gren jag följer sprids till i stort sett alla byar och underliggande gårdar. Genom denna spridning i socknen kan man på goda grunder anta att de tidiga förfäderna levt där i flera/många hundra år innan dess.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna