ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annonsera efter hushållerska  (läst 678 gånger)

2020-12-12, 19:25
läst 678 gånger

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Jag har just läst Björn Skifs memoarer "Mitt liv som scengångare".
Där berättar han om hur hans farfar Nils som bodde i Vansbro satte ut en annons, där han sökte en hushållerska.
Han fick svar från en ung kvinna ända borta i Rämmen, Värmland.


Jag tycker det skulle vara roligt, om det är möjligt, att kunna läsa den här annonsen!
Jag känner inte till datumet när den sattes in i tidningen. Vad jag vet är att hon lämnade Rämmen 28 maj 1904 för att bege sig till Kopparberget, Järna (enl. utflyttningslängden). Men hon kan ju ha lämnat Rämmen tidigare för att ta arbetet som hushållerska.
För de två gifte sig mindre än en månad senare, den 23 juni 1904.


Hoppas att någon kan hjälpa mig!
Christina Weigel


2020-12-12, 23:41
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
Det är ju svårt att hitta annonsen om man inte ens vet vilken tidning annonsen stod i, men det är väl rätt tydligt att giftermålet var uppgjort när hon tog ut flyttbetyget i Rämmen. Hon har alltså besökt pastorsexpeditionen i Rämmen den 28 maj 1904 som var en lördag. Sedan är hon inskriven i Järna den 31 maj och så har det lyst för dem den 5, 12 och 19 juni. Troligen har de besökt pastorsexpeditionen i Järna tillsammans den 31 maj, då hon har lämnat in flyttbetyget och sedan har de tagit ut lysning.

2020-12-12, 23:49
Svar #2

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil

Tack Harald för att du tog dig tid med min fråga!

Kruxet är ju att veta vilken tidning som kan ha varit aktuell.
Jag känner inte till vilka tidningar som fanns i de här områdena i början på 1900-talet.
Kanske du eller någon annan känner till det?


Vänliga hälsningar
Christina Weigel

2020-12-13, 14:56
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
KB tidningsarkiv är öppet f.n. Där kan du söka på t.ex. "hushållerska" en viss tidsperiod och i vissa tidningar: https://tidningar.kb.se/
I Rämmen kan man ha läst Filipstads Stads och Bergslags tidning. I Dalarna fanns flera tidningar. Jag vet inte om någon var speciellt inriktad på Västerdalarna.
Det var inte så långt mellan Milborg där Skifs Nils Andersson bodde 1904 och Rämmen. Milborg låg ett par km från Tretjärns station på Mora-Vänerns järnväg och därifrån var det 49 km till Rämmens station. Gamla tidtabeller finns här: http://www.samlingsportalen.se/all/sveriges_kommunikationer.html
Märk att man använder 12-timmarsklocka. Understrukna minuter betyder tid mellan 6.00 e.m. och 5.59 f.m. En del tåg står som godståg, men det fanns en personvagn i dem så man kunde resa med dem.
Jag trodde att de hade tagit tåget till Järna, men det visade sig att järnvägen mellan Vansbro och Dala-Järna inte öppnades förrän 1907

2020-12-13, 15:02
Svar #4

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Harald, du är ju fantastisk!
Ska sätta mig och studera dina länkar när jag får bättre tid än just nu.


Tack än en gång!
Christina Weigel ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna