ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var tar barnen vägen?  (läst 413 gånger)

2020-11-29, 10:20
läst 413 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Sven Nilsson f. 30 Mars 1718 i Tappmåla, Ringarum, d. 17 Augusti 1781 Målängsdalen, Ringarum, var gift 2 gånger och hade totalt 8 barn. 2 med första hustrun Botild Svensdotter f. 3 Juni 1733 Målängsdalen, Ringarum, d. 13 Maj 1761, Målängsdalen, Ringarum. Barnen hette:
Sven Svensson f. 4 Januari 1753, Målängsdalen, Ringarum, och
Nils Svensson f. 4 Januari 1759, Målängsdalen, Ringarum.

Andra giftet var med Brita Andersdotter, f. 21 Maj 1738, Krogersbo, Ringarum, d. 23 December 1806, Skriktorpet, Rungarum. Med henna hade han 6 barn och barnen hette:
Anders Svensson f. 30 Augusti 1762, Målängsdalen, Gusums ägor, Ringarum
Simon Svensson f. 10 April 1765, Målängsdalen, Gusums ägor, Ringarum
Brita Svensdotter f. 1767 ?
Botilda Svensdotter f. 22 Januari 1769, Målängsdalen, Gusums ägor, Ringarum, d. 3 April 1845, Piltorp, Ringarum
Kajsa el. Katarina Svensdotter f. 12 September 1771, Målängsdalen, Gusums ägor, Ringarum
Gustaf Svensson, f. 26 Maj 1776, Målängsdalen, Gusums ägor, Ringarum

Jag inte lyckats följa barnen, utan bara hittat dom i FB, frånsett Brita Svensdotter vars födelseår baseras på hennes uppgivna ålder i fadern Sven Nilssons bouppteckning, men inte hittats i FB. Alla barnen lever och räknas upp med namn och ålder i faderns bouppteckning 30 September 1781.
Frånsett uppgifterna från FB, har jag inte lyckats hitta några fler uppgifter, varesig i HFL, VB el. DB om dessa barn.  Vad hände med dom? Vart tog dom vägen?

Finns det någon som kan Ringarum eller känner till något om dessa barn eller som kan tipsa mig om var och hur jag ska söka vidare så är jag tacksam för hjälp.

/Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna