ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skedevi C/3 sid 369  (läst 404 gånger)

2020-11-20, 08:37
läst 404 gånger

Utloggad Rickard Chalupa

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:25
    • Visa profil
Hej!
I födelseboken för 1788 står det att Peter, född 30/9 från Öna, har far Jon Andersson, men vad står det att hans mor heter? I husförhörslängderna (A I/2 sid 167) är Jon gift med en Maria Andersdotter, gifta 1785, likaså ser jag tydligt att mor heter Maria/Maja på alla Peters syskons födelse, men just här tycker jag att det ser ut som att det står Ingrid. Står det egentligen Maria, eller är det en annan kvinna som är mor till just Peter?
Väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

2020-11-20, 10:36
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Där står absolut Ingrid, men som du redan konstaterat utifrån hfl så verkar Jon bara haft en hustru, nämligen Maria, som fortfarande var i livet åtminstone år 1800.
Det kan ju helt enkelt vara så att prästen hade ett annat namn i huvudet och råkade skriva fel, sådant förekommer. Att Peter skulle varit född av en annan kvinna vid sidan av Jons och Marias äktenskap är förstås teoretiskt möjligt men högst osannolikt, det skulle föranlett åtskilliga noteringar i både födelsebok och hfl.

2020-11-20, 10:52
Svar #2

Utloggad Rickard Chalupa

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 22:25
    • Visa profil
Tack så mycket för svaret KG, det måste varit så ja. Jag tyckte det var konstigt att det inte fanns någon mer anteckning ifall det handlat om någon annan kvinna.
Tack för att du tog dig tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna