ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hummelbäck i Söderköping  (läst 267 gånger)

2020-11-12, 14:09
läst 267 gånger

Utloggad Dag Lundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-28, 07:34
    • Visa profil
Hej,


Jag har postat om denna familj tidigare men nu har jag upptäckt en lite underlig sak. Kanske någon här kan komma på en förklaring på vad som egentligen har hänt?


I kyrköckerna från St. Laurentii (Söderköping) finns familjen till Rebecka Charlotta Hummelbäck nämnd. T.ex i Husförhörslängden 1798-1810 sida 15, 63 och 228. Det som är lite konstigt är att hon står uppförd som född i Borås. I St. Laurentii vigselböcker 1801-1860 Sida 480 står vigseln mellan Johanna Lovisa Vigult och Gustaf Maklin registrerad. Johanna Lovisa är Rebecka Charlottas dotter som har tagit ett efternamn efter sin styvfar. Det konstiga är att Johanna Lovisas mor står uppförd som "Dorothea Maria Hummelbäck" och inte som "Rebecka Charlotta".


Eniligt historierna från min släkt skulle Rebecka Charlotta vara född i Danmark så jag tyckte det var kostigt att det står Borås i kyrkböckerna. Hummelbäck är ju inte något vanligt svenskt namn så jag börjande leta lite i kyrkböckerna från Borås. Det visade sig att det faktiskt finns en familj Hummelbäck där (Hfl. 1755-1791 II sida 43 & 165). Här finns en Rebecka men hon är inte född det året som står angivet i Söderköping. Men i samma familj finns också två stycken "Dorothea Maria" men bägge dog helt unga.


Jag tycker detta är konstigt. Kvinnan heter "Rebecca Charlotta" i alla kyrkböcker (Söderköping, Oslo, Stockholm), Jag förstår att det kan stå fel i kyrkoböckerna men detta är lite för många tillfälligheter. Att hon i Söderköping står "Född i Borås", att hon står som Dorothea Maria i vigselboken, att en sådan  familj faktiskt har funnits i Borås.


I tillägg till allt detta så finns en "Rebecka Charlotta Hummelbäck" i Stockholm. Hon föder en dotter  "Maria Anotonia" i Juli 1783 (Hedvig Eleonora födselsböcker C1/14 1780-1790 sida 164) men denna dotter dör efter 13 dagar. Enligt uppgifter föddes Johanna Lovisa 11 Dec 1782 i Stockholm men jag vet inte var. Familjen bodde efter 1805 i hedvig Eleonora.


Har någon haft liknande erfarenheter av kyrkböcker.? Att så många tillfälligheter radas upp och korrelerar med varandra? Har någon en god förklaring?




 




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna