ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En grufägare från Alaska har ordet  (läst 336 gånger)

2020-11-08, 21:07
läst 336 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,

Gruvägaren är Orvar Bertrand Gerle, född 28 APR 1877 i Tegneby. Jag har all information om honom så där behövs ingen hjälp. MEN... vem är mannen som öppnar dörren i guldgaloneradt livré som öppnar dörren för journalisten? Vi har alltså en bild i Nösund på mannen men inget namn. Det hade varit så fantastiskt roligt att kunna hitta honom och förhoppningsvis levande släktingar. Orvar nämner att han ska åka hem om 14 dagar... så vi har ett ungefärligt år när han åker. Sedan har jag hört att de båda faktiskt kan komma att ha kommit tillbaka runt 1936/1938.

Jag försökte bifoga en pdf av artikeln och det gick dessvärre inte, det går inte heller att länka direkt till artikeln men... det här verkar funka:
https://tidningar.kb.se/?q=%22ingeni%C3%B6r%20gerle%22
Sedan ser ni artikeln från 1905-01-26, Bohuslänningen
Annars sök på "ingeniör gerle"

All hjälp med mannen i guldgaloneradt livré mottags tacksamt!

Allt gott!
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna