ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelse  (läst 871 gånger)

2020-11-08, 12:38
läst 871 gånger

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Hej!
Nu ger jag upp. Har suttit och letat i både Lösens som i omkringliggande församlingars dop och födelseböcker efter en gosse som föddes 1764, som jag tror i Lösen, Öljesjö. Men jag hittar honom inte någonstans. Han heter Måns Gisesson och är född 1764. detta är det enda jag vet om honom. Jag kan följa hans familj senare, och jag vet också när han dör. Men inte ett dugg om honom när han föds eller vilka hans föräldrar är. Det är frustrerande att jag inte kan komma åt de uppgifterna. Han är i alla fall min mormors mormors farfar (mm mm ff). Om någon kan och vill hjälpa mig att hitta honom och hans föräldrar vore jag  ytterst tacksam!


Vänliga hälsningar
Inga Lill Henricsson
Lund




2020-11-08, 13:51
Svar #1

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 14:48
    • Visa profil
Det finns en Måns Giseson född i Augerum och i Ramdala 1764 enligt Dis databas.


Du säger att du vet när han dog men skriver inte ut det. Var hittar du tidigast hans familj, referens till husförhörsbok ?
Anders Jönsson

2020-11-08, 15:11
Svar #2

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!


Måns Gisesson, f. 24/7 1769 i Torhamn, Torhamn, d. 10/11 1842 i Öljersjö 25, Lösen. Torpare.
Son till båtsmannen Gise Månsson Pipare och Maria Mårtensdotter.

2020-11-12, 11:14
Svar #3

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Tack Jörgen!
Jag tror det är min Måns Gisesson eftersom dödsdatum och år stämmer. Jag härstammar från hans son Måns så det bör stämma. Har du möjligen något på Måns d.y mor Ingre eller Ingjer Hansdotter också. Hon lär vara föd 1770 i Lösen, men där finner jag henne inte. Jag håller på och letar på henne nu. så jag får försöka i grannförsamlingarna då. Kanske även hon finns i Torhamn då. Ska försöka där. Tack i alla fall för fadern Måns.


Vänliga Hälsningar
Inga Lill Henricsson
Lund

2020-11-13, 08:24
Svar #4

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Måns Gisessons andra hustru, Ingegärd Hansdotter, f. 11/3 1775 i Södra Flymen, Augerum, d. 8/3 1819 i Öljersjö 25, Lösen.
Dotter till bonden Hans Månsson och Maria Jonsdotter.


Det finns bouppteckningar efter Måns Gisessons båda hustrur och Ingegärd Hansdotters föräldrar i Östra häradsrätts arkiv.

2020-11-17, 15:12
Svar #5

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Tack Jörgen!


Men kommer något av barnen från hans andra gifte? Jag är mest intresserad av att få reda på när hans mor Maria Mårtensdotter föddes och var, så jag kan hitta henne. Jag letar efter henne nu. I Blekinge båtmansregister finns en liten notis om att hon ska komma från Biskopsberg. Men ligger det i Augerum, Lösen eller Rödeby tro på den tiden? Jag kommer själv från Björkeryd Fridlevstad och på min tid hade jag för mig att det var Rödeby. men det var ju länge sedan nu. Sedan är jag ju helt klart intresserad av Måns Gisessons hustru Inger Hansdotter har jag men du har Ingegärd Hansdotter, det är nog samma person Så tack ännu en gång. Nu kan jag hitta henne och hennes föräldrar. Årtalet jag hade på henne var ca 1770, men nu fick jag mer exakt på henne. Jättebra. Tack.


Vänliga Hälsningar
Inga Lill Henricsson Lund

2020-11-17, 17:12
Svar #6

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Måns Gisessons första hustru, Ingrid Andersdotter, dog 1795 i Sibbamåla, Lösen.

Biskopsberg låg och ligger i Augerums socken. Maria Mårtensdotter var piga där 1761, då hon gifte sig i Augerum med Gise Månsson Pipare.

Måns Gisessons syster, Kerstin Gisesdotter (1766-1809), var g.m. båtsmannen Sven Persson Lustig / Silke (d. 1809) i Augerum, Augerum.
Enligt Augerums dödbok dog 26/7 1804 fattiga änkan Maria Gisesdotter i Augerums by, 76 år. Kanske var hon Gise Pipares änka Maria Mårtensdotter, som då bodde hos dottern och kanske "Maria Gisesdotter" i dödboken egentligen, som Gises änka, skulle ha skrivits "Maria Gises"(?).

Ja, Ingegärd är bara en annan stavning av Ingjer - det är samma person vi avser.

2020-11-19, 10:12
Svar #7

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Tack igen Jörgen!


Det var snällt att jag fick första hustrun också, tack. Delen om hans syster har jag i min forskning, tragiskt att både hon och mannen dog med en dags mellanrum i feber 1809. vad jag kunde se så tog Måns och Kerstins lillasyster Ingrid hand om de yngsta två barnen, vilket nog  inte var så lätt alla gånger, de var mycket fattiga. Nu klarar jag mig nog framåt till mina kommande släktingar, vilka jag har fått fram de flesta. Tack för mycket god hjälp. Det var intressant om modern Maria också.


Hälsningar
Inga Lill Henricsson
Lund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna