ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan någon tyda bouppteckningen  (läst 304 gånger)

2020-11-07, 10:32
läst 304 gånger

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Hej jag har en bouppteckning här nedan som jag undrar om någon skulle kunna tyda. Jag tackar på förhand.


MVH Lars

2020-11-07, 11:12
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
År 1852 den 15de December förrättades boupteckning efter f.d. skogvaktaren Eric Fogelqvist, och dess efven aflidne hustru Brita Olsdotter vid Uddgöls gatstuga i Floda socken, hvilken aflidit, mannen 9de och hustrun den 8de dennes; och lemnade mannen efter sig med sitt fordna gifte 3ne myndiga söner, torparen Johan Ryboholm i Sorunda socken, hemmansägaren Eric Gustaf i Vännevad och torparen Carl Abraham vid Uddgöls gatstuga, men hustrun utan bröstarfvingar, men anmältes som arfvingar efter henne, systern enkan Inrid Olsdotter vid Erstorp i vestra Vingåkers socken; samt aflidne brodern Lars efterlemnade 6 barn, torparen Olof Larsson i Gropen, Julita socken, torparen Lars Larsson vid Nysätter och Anders Larsson vid Brunstorpvestra Vingåker socken, dottren Inrid gift med soldaten Hjette i Julita socken; samt 2ne omyndiga döttrar Brita och Anna; samt en afliden syster Anna efterlämnande myndiga son bonden Petter Persson vid Fagerbjörk Julita socken; de omyndigas och frånvarandes rätt vid detta tillfälle bevakades af gästgifvaren Olof Jonsson i Åhlsätter; den efterlemnade qvarlåtenskapen upgafs af Carl Abraham Ersson vid Uddgöls gatstuga, hvilken erindrades att upgifva altsammans sådant som det vid de aflidne makarnes dödstima befants och antecknades och värderades å efterskrefne sätt neml:

  Med reservation för platsnamnen, jag har inte slagit upp dom och kollat så det kan var något mindre fel någonstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna